Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se














Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky

21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. Jak byla v říjnu 2014 informována odborná veřejnost, dva její elektrobusy typu Irizar i2e od letošního léta úspěšně absolvují zkušební provoz v městské dopravě v Barceloně a v San Sebastianu.

Elektrobus Irizar i2e je 12m plně elektrický autobus o kapacitě 24 sedících (počet stojících není znám). K pohonu slouží trakční elektromotor o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení probíhá ze zásuvky po dobu 5 hodin.

Jak patrno, používá Irizar i2e zcela odlišný koncept trakčních baterií než většinou používané lithium-iontové baterie. Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie užívající roztavené soli. Pracují při teplotě přes 200 °C a zkušebně se používaly jako trakční baterie například u francouzského projektu „100 Bus Electriques“ (viz studie „E-mobilita v MHD“). Testují se rovněž k použití u akumulátorových elektrických vlaků.

Délku dojezdu Irizar i2e  na jedno nabití trakčních baterií udává výrobce v rozmezí 200 až 250 km, čili podobně jako již zmiňovaný BYD. Jde tedy koncepčně o tzv. noční elektrobus, viz uvedená studie „E-mobilita v MHD“.

Tento elektrobus byl zkonstruován jako součást evropského projektu ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaného Mezinárodní unií veřejné dopravy – UITP.  V rámci tohoto 3,5letého projektu se 40 partnery, zahájeného začátkem letošního roku, budou demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských měst.

Dosavadní výsledky zkušebního provozu, probíhajícího v rámci tohoto projektu, potvrzují předpoklady výrobce:

Zkušební provoz v Barceloně, probíhající od srpna 2014, zahrnuje denní provozní nasazení po dobu 16 hodin při průměrné cestovní rychlosti 10–11 km/h a denním proběhu 160–180 km.

Zkušební provoz ve španělském San Sebastianu, probíhající od července 2014, rovněž zahrnuje 16hodinové denní provozní nasazení. Denně přitom ujede na jedno nabití cca 250 km průměrnou cestovní rychlostí 17 km/h.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Irizar Group

Další informace zde

 Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:

Mesto Košice má flotilu piatich elektrobusov

15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok 9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na celom Slovensku. 


Modulo Medio Electric: kompozitový elektrobus z Maďarska

13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 


Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz

7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Ostrołęka: první standardně zakoupený elektrobus v Polsku

23.9.2014 Dopravní podnik v polském městě Ostrołęka, ležícím severně od Varšavy, podepsal začátkem září 2014 smlouvu s výrobcem Solaris Bus & Coach na nákup dvou elektrobusů Solaris Urbino 8,9 LE. Jde o vůbec první standardní nákup elektrobusů v Polsku, ne tedy zápůjčka nebo jiná alternativní forma užívání těchto dopravních prostředků pro zkušební účely. Dodány mají být v létě 2015. 


Elektromechanický setrvačník Gyrodrive pro britské autobusy

19.9.2014 O elektromechanickém setrvačníku, jakožto netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. 


Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s indukčním dobíjením

4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku 2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně.


Hybridní palivočlánkový elektrobus pro Hamburk v přípravě

12.8.2014 V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris, připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris Urbino 18,75 electric


Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí

4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services