Německo vybuduje zkušební elektrifikovanou dálnici pro
kamiony
12.9.2017 Po zkušebním provozu ve Švédsku
se také
Německo dočká své první elektrifikované dálnice pro kamiony. Na základě
smlouvy mezi spolkovým státem Hesensko a společností Siemens jako
dodavatelem bude její desetikilometrový úsek zprovozněn do konce roku
2018.
Na základě uvedené smlouvy vybaví Siemens úsek spolkové
dálnice A5 mezi křížením Zeppelinheim/Cargo City Süd u letiště
Frankfurt nad Mohanem a křížením Darmstadt/Weiterstadt infrastrukturou
systému eHighway pro napájení elektrických kamionů pomocí speciálních
pantografů (viz foto). 
Technologie pro tento systém umožňuje nákladním vozidlům
vybaveným „chytrým pantografem“ se plynule připojit k elektrickému
vedení a zase odpojit. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení,
pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku
jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním
monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči
vedení. Samotné připojení k vedení neovlivňuje jízdní vlastnosti vozu,
řidič je stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na
silnici.
Druhým důležitým technickým prvkem eHighway je sériový
hybridní pohon pro kamiony, kdy diesel-generátor vyrábí elektřinu pro
hnací elektromotor. Kamiony vybavené touto technologií využívají na
úseku se svrchním napájecím systémem plně elektrický pohon, při němž
dosahují rychlosti až 90 kilometrů v hodině. Při opuštění napájeného
úseku dochází k odpojení sběrače a přepnutí na diesel-hybridní pohon.
Vše probíhá plně automaticky bez zásahu řidiče.
Předpokládá se, že využití eHighway ušetří polovinu
spotřebované energie oproti tradičním spalovacím motorům.
Vybudování infrastruktury pro první eHighway v Německu
je součástí projektu "Electrified, innovative heavy freight transport
on autobahns" (ELISA), neboli „elektrifikovaná inovativní těžká
nákladní doprava na dálnicích“ německého Spolkového ministerstva
životního prostředí, ochrany přírody, výstavby a jaderné bezpečnosti
(BMUB). Tento projekt řídí organizace Hessen Mobil, která je zodpovědná
za silnice a řízení dopravy v Hesensku.
Cílem projektu je prověřit provoz svrchního napájecího
systému na veřejné dálnici s běžným provozem v reálných každodenních
podmínkách za různého počasí a okolních teplot a to nejen z pohledu
ekologických přínosů, ale i ekonomické životaschopnosti.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Siemens
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. 
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. 
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně
dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď
připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog
Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná
veřejnost informována v únoru 2017. 
16.12.2016 Jak již bylo
na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto
trolejbusy.
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním
osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na
téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných.
Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí.
Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické
vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů.
Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve
fyzikálním slova smyslu 

|