První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila
zkušební provoz
1.7.2016 Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového
úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen
na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito
elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve
spolupráci společností Siemens a Scania.
Celý koncept je založen na kombinaci elektrifikované
komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací
dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během
jízdy připojen pantografem. Vozidlo může od vedení kdykoliv odpojit a
mimo elektrifikované cesty se chová v podstatě jako hybridní autobus.
Projektu, který je první svého druhu na světě,
předcházely dva roky testování. Slavnostní zahájení zkušebního provozu
dálnice proběhlo 22. června 2016. Dvoukilometrový testovací úsek
dálnice E16 se nachází u města Gävle, necelých 200 km severně od
Stockholmu.
K testovacím jízdám jsou používány tahače Scania G 360
(viz foto) s devítilitrovým motorem na biopalivo o výkonu 265 kW (360
k) a elektromotorem o výkonu 130 kW (177 k) a točivém momentu 1050 Nm.
Li-Ionová baterie o kapacitě 5 kWh umožňuje dle výrobce dojezd 3
kilometry.
Chytrý pantograf
Technologie, která umožňuje plynule se připojit k
elektrickému vedení a zase odpojit, byla vyvinuta vědci společnosti
Siemens. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový
sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion
pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím
systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči vedení.
Samotné připojení k vedení neovlivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je
stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici.
Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90
kilometrů v hodině, při jejím překročení dochází k automatickému
odpojení a přepnutí na diesel-hybridní pohon (diesel-generátor vyrábí
elektřinu pro elektromotor.) Díky použitým technologiím tuto změnu
řidič prakticky vůbec nezaregistruje.
Bezemisní doprava
Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku
2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. A
právě tyto cíle vedly k realizaci projektu elektrifikovaných dálnic.
Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k
zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach,
by se měla otevřít příští rok v Kalifornii. Pod projektem je opět
podepsána společnost Siemens, která tentokrát spolupracuje s výrobcem
vozů Volvo.
Siemens,
redakčně upraveno
Foto ©
Scania CV AB
Přečtěte si také:
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 
19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) 
28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. 

|