Palivočlánkové automobily Hyundai najezdily v USA přes
milión mil
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 
Vůz Hyundai ix-35 (viz foto) je pětimístný SUV s předním
náhonem. Automobil pohání indukční elektromotor o výkonu 100 kW.
Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná
elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie.
Dvě nádrže na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní automobilu
ujet až 588 km. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti 160 km/h a
nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech.
V USA jsou tyto vozy nabízeny především v Kalifornii,
která podporuje palivočlánkovou mobilitu a je zde k dispozici potřebná
vodíková infrastruktura. Vozy jsou dodávány pouze na 36měsíční leasing
s akontací 2 999 $ (cca 74,6 tis. Kč) a měsíčními poplatky 499 $ (cca
12,4 tis. Kč). Součástí leasingové smlouvy je vodík a údržba vozidla
zdarma, resp. v ceně leasingového poplatku. Palivočlánkové vozy mohou
bez omezení používat tzv. „HOV lanes“, tedy jízdní pruhy vyhrazené
pouze pro automobily obsazené minimálně dvěma, někde třemi osobami.
Palivočlánkové automobily Hyundai se osvědčují i v
Evropě. Příkladem je park patnácti těchto vozů, které již od roku 2013
používají veřejné instituce v Kodani
v rámci
evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC).
Odnedávna slouží také jako vozy taxislužby v Paříži
nebo jako dva
ze služebních automobilů nizozemského Ministerstva infrastruktury a
životního prostředí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Hyundai (převzato z EHA)
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 
19.2.2016
O evropském projektu
Grid4EU jsme na
našich stránkách psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy
smart grid,
jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí.
Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. 
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. 
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“,
kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program
konference a více informací naleznete zde 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
11.12.2015 Po Londýně,
který již provozuje palivočlánková taxi
v provedení
tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s
plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení
palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města
Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi
Electrique Parisien). 
10.12.2015
Evropská environmentální organizace (European
Environment Agency, EEA) zveřejnila v prosinci svoji zprávu o kvalitě
ovzduší v Evropě č. 5/2015. Tato zpráva analyzuje stav kvality ovzduší
v roce 2013 a jeho vývoj od roku 2004. Zpráva vychází z oficiálních dat
o monitorování kvality ovzduší v různých místech Evropy. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
25.11.2015 Užitkové
elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s
francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. 
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. 
2.11.2015 Písek,
historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city.
V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider
Electric 

|