ABB a Microsoft: umělá inteligence zefektivní provoz
nabíjecích stanic pro elektromobily
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. Spojení špičkových nabíjecích stanic ABB pro
elektromobily a cloudových služeb Microsoft Azure fakticky znamená
využití umělé inteligence pro nepřetržité řízení těchto nabíjecích
stanic kdekoli na světě. Tato umělá inteligence využívá strojové učení
a má schopnost prediktivní analýzy.
Co to znamená v praxi? Každá nabíjecí stanice, napojená
na takovouto síť, sama sebe nepřetržitě monitoruje, a pokud zjistí
odchylku od normálního stavu, informuje provozovatele, případně
servisní techniky. Odchylka od normálního stavu přitom nemusí vždy
znamenat poruchový stav, ale například zhoršenou funkčnost (snížený
výkon) nebo riziko budoucí možné poruchy. Je pak na provozovateli, zda
bude tento stav okamžitě řešit, nebo zda například jeho řešení odloží
na nejbližší plánovanou pravidelnou údržbu.
Schopnost učit se vede mj. k tomu, že nabíjecí stanice
si sama sleduje statistiku svých poruch a mimořádností. Na základě
zjištěných dat je schopna prediktivní analýzy, čili sama si vytvářet
svůj harmonogram údržby.
Tím je naplňován koncept tzv. rizikově orientované
údržby, o němž jsme hovořili například v souvislosti s řídicím systémem
ABB Symphony Plus. Tento způsob
řízení údržby stojí na předpokladu, že klíčem k minimalizaci nákladů na
údržbu je přizpůsobit její rozsah a načasování provoznímu režimu
udržovaných zařízení se zohledněním hodnoty rizika v případě, že by
jednotlivá zařízení či jejich komponenty selhaly. Hodnotou rizika
přitom rozumíme součin hodnoty jeho dopadů a pravděpodobnosti, s níž
riziko nastane. Na základě analýzy poruch z pohledu hodnoty rizika lze
pak stanovit optimální způsob údržby zařízení. Předpokladem
efektivnosti takového procesu je právě důkladná a neustále obohacovaná
databáze poruch a jejich příčin a zároveň efektivní softwarový systém,
který dokáže s touto databází pracovat a na jejím základě vytvářet
harmonogramy efektivní prediktivní údržby.
Učící se systém zároveň dokáže, kromě optimalizace
údržby, poskytnout potřebné datové vstupy pro další vývoj a inovace
nabíjecích stanic nebo jejich přizpůsobování konkrétním podmínkám a
požadavkům na jejich provoz kdekoli ve světě.
V neposlední řadě znamená cloudové řešení na výkonné
platformě Microsoft další příležitosti pro uživatele a provozovatele,
které nabízí internet věcí v dopravě, podporující
efektivní a uživatelsky příjemnou elektromobilitu.
Společnosti ABB a Microsoft uvedly novou platformu pro
nabíjecí služby pro elektromobily na největším světovém veletrhu
elektrických a hybridních vozidel eCarTec, který se konal od 20. - 22.
října v Mnichově v Německu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Microsoft
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric 
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway 
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
8.9.2015 Organizace
Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v
srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční
infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí
zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve
Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí
indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 

|