Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy
Volvo v Lucemburku
26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v MHD“) . Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. Nabíjecí stanice Siemens již byly našim čtenářům
představeny např. v souvislosti s plug-in hybridními autobusy v
Hamburku nebo
elektrobusy v Göteborgu. Jak byla v
říjnu 2015 informována odborná veřejnost, pro elektrobusy v Lucemburku
budou používány nabíjecí stanice shodné koncepce, tentokrát od ABB,
dodávané na trh pod obchodní značkou Terra XB.
Stanice Terra XB je typově řešena jako čtyřpólová
dobíjecí konzole pantografového typu, výsuvná z pevného pylonu na
ližinové kontakty ve střeše autobusu. Pro dobíjení plug-in hybridních
autobusů Volvo má tyto základní výkonové parametry:
• vstupní napětí: 400 V AC
(±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz);
• výstupní napětí: 0 – 750
V DC;
• maximální přenášený
výkon: 150 kW do plug-in hybridního autobusu, možnost 300 kW do plně
elektrického autobusu.
Nabíjecí stanice používá standard CCS2/Combo2.
Komunikace dobíjecí stanice s vozidlem probíhá pomocí wi-fi sítě.
Řešení vyhovuje standardům ISO 15118-1:8 (komunikační rozhraní
vozidlo-síť) a ČSN EN 61851-23 (stejnosměrné nabíjecí stanice
elektrických vozidel). Výška nabíjecího zařízení nad zemí
složeného/vysunutého pro plug-in hybridní autobusy Volvo činí 4,6 m/3,0
– 3,2 m.
Nabíjecí stanice Terra XB je nabízena na trhu nejen jako
součást celkové nabídky Volvo, ale i samostatně. Ačkoliv celková
koncepce těchto čtyřpólových nabíjecích stanic od obou výrobců, Siemens
a ABB, musí být z principu shodná, je i zde prostor pro individuální
řešení. ABB dodává stanice Terra XB v modulárním designu s moduly o
nabíjecím výkonu 150 kW, umožňujícím použít výkony 150 kW, 300 kW nebo
450 kW. Výstupní napětí se může pohybovat v rozmezí 400 – 800 V DC a
výstupní proud max. 200 A (na 150kW modul). Stanice se vyrábějí v
provedení pro venkovní i vnitřní použití. Standardně pracují v rozmezí
teplot –10 až +45 °C, na vyžádání je lze upravit pro provoz v mrazech
až –30 °C. Stanice lze navzájem propojit do sítě, kde spolu komunikují
po Ethernetu.
Tato dobíjecí stanice byla poprvé oficiálně představena
na veletrhu Busworld 2015 v říjnu 2015. Pro projekt v Lucemburku, který
bude její první aplikací v běžném provozu, budou dodány čtyři tyto
dobíjecí stanice. Na linkách MHD budou zásobovat elektrickou energií
šest plug-in hybridních autobusů Volvo. Průměrná doba dobíjení je
předpokládána cca 4 – 6 minut, podobně jako například u zmíněného
provozu v Hamburku. Začátek provozu je plánován na rok 2016.
Předpokládá se, že tato elektrifikace sníží spotřebu
paliva ve srovnání s dieselovými autobusy o cca 75 %.
Nabíjecí stanice Terra XB a možnosti jejich financování
budou prezentovány rovněž na připravované konferenci Elektrické
autobusy pro město IV .
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
obrázek © ABB
Další informace zde
Přečtěte si také:
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
12.8.2015 O zahájení
provozu tří prototypových plně elektrických
autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015
byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala
k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak
nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i
některé zajímavé otázky. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách
MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 

|