Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya
Sileo
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo.
Bozankaya Sileo (viz obrázky) je 12m elektrobus,
vyráběný ve dvoudveřové a třídveřové verzi, s maximální obsaditelností
39 sedících a 66 stojících (dvoudveřový), resp. 37 sedících a 59
stojících (třídveřový). Přepravní kapacita tedy odpovídá běžnému 12m
autobusu.
Podobně jako u například elektrobusu Solaris Urbino 12
electric pro Hannover je tento
elektrobus vybaven elektrickým pohonem ZF AVE 130 od německého výrobce
ZF Friedrichshafen AG se dvěma elektromotory o výkonu 120 kW umístěnými
na nábojích kol, což ušetří prostor pro cestující a značně sníží
hmotnost vozidla. Elektrobus dosahuje maximální rychlosti 75 km/h a
zvládne maximální stoupání 15 %.
Jako zdroj energie slouží lithium-železo-fosfátové
trakční baterie o celkové kapacitě 200 kWh, pracující s napětím 480 –
580 V. Baterie jsou dobíjeny jednou za den pomocí speciálního 32kW/64A
nabíjecího zařízení bozankaya®. Od použitého nabíjecího výkonu se
odvíjí doba nabíjení trakčních baterií. Minimální doba udávaná výrobcem
jsou 2 hodiny při výkonu 100 kW, maximální udávaná doba činí 50 hodin
při výkonu 4 kW.
Elektrobus Bozankaya Sileo jde tedy, podobně jako
například čínský elektrobus BYD nebo španělský
elektrobus Irizar i2e cestou
koncepce tzv. nočního elektrobusu, tedy konstrukce, u níž je kapacita
baterií dostačující pro celodenní dojezd.
Zde je však namístě se pozastavit nad dojezdovou
vzdáleností udávanou výrobcem, která podle něj činí více než 200 km.
Při výše uvedené kapacitě trakčních baterií 200 kWh a průměrné trakční
spotřebě elektrobusů cca 1 kWh/km, k níž je třeba ještě připočítat
netrakční spotřebu (ta může být stejně vysoká i vyšší), se tento údaj
výrobce jeví jako nereálný, navzdory avizované velké míře rekuperace
brzdné energie. 
To potvrzují i provozně technické ukazatele jiných
„nočních“ elektrobusů. Například délka dojezdu u zmíněného elektrobusu
Irizar i2e je výrobcem udávána v rozmezí 200 až 250 km při kapacitě
trakčních baterií 376 kWh. Podobný dojezd udává i výrobce BYD u svého
elektrobusu s kapacitou baterií 324 kWh. V obou případech se jedná o 12
m dlouhé elektrobusy (byť u elektrobusu BYD je jeho skutečná
obsaditelnost 54 míst výrazně nižší než u standardního 12m autobusu).
Kapacitu trakčních baterií přitom v normálních provozních podmínkách
nelze vyčerpat beze zbytku. Reálná dojezdová vzdálenost u zmíněného
elektrobusu BYD při zkušebním provozu v Ostravě tak například
činila v průměru 224,5 km při zbytkové kapacitě baterií 22 %.
Budeme tedy sledovat, jak dalece zkušební provoz v Bonnu
potvrdí předpoklady výrobce, případně nakolik se vozidla vyrobená pro
Bonn budou lišit svými technickými parametry od těch, které Bozankaya v
současné době prezentuje.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto/obrázky
© Bozankaya
Další informace zde
Přečtěte si také:
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
12.8.2015 O zahájení provozu tří prototypových plně elektrických
autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015
byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala
k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak
nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i
některé zajímavé otázky. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
15.7.2015 Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. 

|