Elektrobusy v Göteborgu: zajímavosti i otázky
12.8.2015 O zahájení provozu tří prototypových plně elektrických
autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015
byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala
k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak
nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i
některé zajímavé otázky.
Elektrobus pro Göteborg je nízkopodlažní, 10,5 m dlouhý
při standardní šířce 2,55 m (i když na první pohled může působit o něco
širší). Výrobcem udávaná přepravní kapacita činí 86 osob, tedy stejně
jako u standardního 12m městského autobusu. U tohoto prototypového
vozidla je sedadlo řidiče umístěno uprostřed, nikoli na vnější straně,
jak je obvyklé. Podle výrobce přispívá toto řešení ke zvýšení přepravní
kapacity. Dalším charakteristickým znakem jsou jedny velmi široké dveře
uprostřed vozidla (viz foto). Toto nezvyklé řešení bylo testováno na
autobusech Volvo v rámci evropského projektu EBSF (European
Bus System of the Future), probíhajícího v letech 2008 – 2012.
Elektrobus je plně klimatizován v prostoru pro řidiče i pro cestující.
K pohonu slouží 155kW elektromotor ve spojení s
dvoustupňovou automatickou převodovkou Volvo. Jako zásobník energie
slouží čtyři 19kWh lithium-iontové baterie pracující s napětím 600 V
DC. Celková kapacita trakčních baterií je tedy 76 kWh. Jak patrno,
pohon elektrobusu vychází z osvědčeného řešení u plug-in hybridního
autobusu (podrobnosti viz aktualizovaná studie „E-mobilita v MHD“) a liší se
především kapacitou trakčních baterií.
Průběžné dobíjení probíhá pomocí výsuvné konzole
pantografového typu, umístěné na nabíjecí stanici a zasouvající se do
ližin na střeše vozu. Jejím výrobcem je Siemens a je shodná s nabíjecí
stanicí pro plug-in hybridní autobusy Volvo (podrobnosti viz výše
uvedená studie „E-mobilita v MHD“). Oproti dobíjení plug-in hybridních
autobusů se zde používá vyšší nabíjecí výkon, který dosahuje až 300 kW.
Nabíjecí stanice tohoto typu je v případě potřeby schopna přenášet
výkon až 450 kW.
Dobu průběžného dobíjení uvádí Volvo ve svých
prezentacích jako 6 minut na každých 10 km ujeté vzdálenosti. To je o
poznání menší vzdálenost, než by odpovídalo výše zmíněnému maximálnímu nabíjecímu
výkonu a průměrné spotřebě průběžně dobíjeného elektrobusu, která se
zpravidla pohybuje kolem 1 kWh/km pro vlastní pohon, plus netrakční
spotřeba (topení, klimatizace aj.), která může být v některých
případech i stejně vysoká. Je zřejmé, že tento údaj zahrnuje také
jistou rezervu, jak ukazuje i provoz v Göteborgu.
V konkrétních podmínkách 9 km dlouhé linky 55 probíhá
průběžné dobíjení na obou konečných zastávkách, Sven Hultins plats
(Chalmers) a Teknikgatan (Lindholmen) a trvá 6 minut. Uvážíme-li
průměrnou spotřebu elektrobusu Volvo 1,25 kWh/km, kterou výrobce uvádí
v některých svých prezentacích, vystačí jedno nabití i s rezervou na
celý 18km oběh. Zajímavostí je umístění nabíjecí stranice na konečné
Teknikgatan pod střechou (viz foto).
Kromě průběžného dobíjení se používá rovněž tzv.
udržovací nabíjení ze zásuvky 400 V AC po dobu 4 hodin.
Kromě tří elektrobusů Volvo je linka 55 dále obsluhována
sedmi plug-in hybridními autobusy
Volvo, které jsou provozovány v plně elektrickém režimu přibližně na 70 procentech trasy.
Zdrojem energie pro nabíjení jsou, podle prezentací a
tiskových zpráv, pouze obnovitelné zdroje, zde vodní a větrné. Přitom
není specifikováno, jakým způsobem je toho dosaženo – obnovitelné
zdroje tvoří pouze část švédského elektroenergetického mixu a v běžné
energetické soustavě nelze fyzikálně odlišit elektrickou energii z toho
či onoho zdroje.
V podobných případech, v současnosti ne právě
ojedinělých, přicházejí prakticky v úvahu následující vysvětlení:
a) Výroba z obnovitelných zdrojů je od výroby z
ostatních zdrojů oddělena technicky a fyzikálně. To může mít dva důvody:
Energetika na daném území je geograficky oddělena a
výroba elektřiny využívá pouze obnovitelné zdroje. Přitom se jedná buď
o ostrovní systém bez vnějšího propojení (tedy to, co se v místě
vyrobí, se rovněž spotřebuje), nebo vlastní spotřeba je výrazně menší
než výroba – příkladem jsou Orknejské ostrovy, kde je
rovněž provozován elektrobus.
Pro nabíjení elektrických vozidel (případně jiné
využití) funguje samostatný ostrovní systém či mikrosíť uprostřed
ostatní energetické soustavy, zpravidla řešený jako smart grid. Příkladem je
španělský Zem2All
v jehož
rámci jsou elektromobily nabíjeny z fotovoltaických zdrojů.
b) Pro nabíjení elektrických vozidel (případně jiné
využití) je nakupována elektrická energie od výrobců používajících
pouze obnovitelné zdroje. Tato elektrická energie je, spolu s energií z
ostatních zdrojů, dodávána do jedné společné energetické sítě, aniž by
existovala samostatná izolovaná energetická soustava, a tedy skutečné,
fyzikální, oddělení obnovitelných zdrojů daného výrobce od ostatního
energetického mixu v přenosové soustavě.
c) Prohlášení o výlučném využívání obnovitelných zdrojů
nemá technické ani obchodní opodstatnění, ale jedná se o pouhý „zelený
marketing“ cílený na ekologicky smýšlející lidi bez příslušných
technických znalostí.
V případě elektrobusů v Göteborgu každopádně platí, že
švédská energetika stojí převážně na vodních a jaderných elektrárnách
(poslední jmenované se podílejí na výrobě elektřiny více než 40 %),
zatímco tradiční fosilní zdroje jsou ve výrazné menšině, řádově
jednotlivá procenta a desetiny procent. Bezemisní zdroje, mezi něž
patří i jaderné, tedy budou mít v energii pro dobíjení elektrobusů vždy
významnou většinu.
Elektrická doprava na lince 55 je zastřešena projektem
ElectriCity, který je partnerstvím mezi výzkumnými organizacemi,
výrobcem a městským dopravcem. Členy projektového týmu jsou výrobce
Volvo Group, University of Technology, Region Västra Götaland, dopravce
Västtrafik, město Göteborg, energetika Göteborg Energi a technologické
parky Lindholmen Science Park a Johanneberg Science Park. Cílem
projektu je testování provozně technických i obchodních aspektů
průběžně dobíjených elektrických autobusů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Siemens
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách
MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech,
ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném
provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric.
Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti
MHD. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|