Velká Británie bude testovat „indukční dálnici“ pro
dynamické dobíjení elektromobilů
8.9.2015 Organizace
Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v
srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční
infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí
zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve
Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí
indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky, kde bude
simulovat provozní podmínky dálnice. Testy budou probíhat přibližně 18
měsíců a podle výsledků mohou pokračovat zkušebním provozem v reálných
podmínkách. Podrobnosti testů budou zveřejněny, jakmile bude
vysoutěžený dodavatel.
Připravované zkoušky jsou pokračováním studie
proveditelnosti, zpracované výzkumnou organizací Transport Research
Laboratory (TRL). Jejím cílem bylo prozkoumat proveditelnost systémů
dynamického bezdrátového přenosu energie na vybrané strategické
silniční síti. Studie se odvolává mj. na zkušenosti z dynamického
dobíjení elektrobusů v Jižní Koreji, o němž jsme
psali i na našem portále. Sama Velká Británie má již zkušenosti se
statickým indukčním dobíjením elektrobusů v Milton Keynes, další
zkušební provozy tohoto typu jsou připravovány v rámci evropského
projektu ZeEUS.
Studie vychází z průzkumu mezi individuálními i
komerčními uživateli silniční sítě a mj. ukazuje na problém „vejce a
slepice“ při zavádění moderních technologií: poptávka po novém
dopravním systému vyžaduje potřebnou technickou infrastrukturu,
investice do ní by však měly být odůvodněny poptávkou. 
Po technické stránce vychází studie ze základního
konceptu, který znázorňuje obrázek. Zde uvažovala dvě varianty napájecí
infrastruktury:
• kratší segmenty s
indukčními smyčkami o délce do 8 m, sdružené po čtyřech do úseků
dlouhých i s mezerami 50 m; pod napětím je v daném okamžiku jeden až
dva 8m segmenty, tzn. každý tento 50m úsek může napájet elektrickou
energií dvě vozidla
• delší segmenty s
indukčními smyčkami o délce 40 m a oddělené navzájem 5m mezerami, každý
tento segment může napájet jedno vozidlo.
Řešení počítá s přenášeným výkonem do 40 kW pro lehká
vozidla a 100 kW (v první variantě), resp. 140 kW (ve druhé variantě)
pro těžká vozidla (elektrobusy a nákladní elektromobily).
Studie předpokládá první řešení jako bezpečnější a
žádanější, pro účely zkušebního provozu nicméně doporučuje prověřit
různé délky indukčních smyček.
Jako hlavní závěry studie doporučuje nejprve vytvořit
potřebnou infrastrukturu. Na tomto základě je pak třeba stimulovat
poptávku nejprve ze strany velkých komerčních dopravců, provozujících
nákladní automobily v rozsahu 12 – 32,5 t hmotnosti (tedy určené spíše
pro lehčí zboží) a elektrobusy, kteří pravidelně užívají úseky
strategické silniční sítě. Podmínkou úspěšnosti tohoto záměru jsou
zkušební provozy a veřejné demonstrování jejich výsledků, které
přesvědčí o funkčnosti tohoto systému a stimulují poptávku. Studie proveditelnosti a následující zkušební provoz
jsou součástí celkové strategie Velké Británie směrem k zavádění
nízkoemisních a bezemisních vozidel. Ze státního rozpočtu je pro tento
účel vyčleněna částka 500 mil. liber během následujících pěti let.
redakce
Proelektrotechiky.cz
Foto a
obrázky © gov.uk
Další informace zde
Studie proveditelnosti je ke stažení zde
Přečtěte si také:
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
18.10.2013
Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s
indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6.
srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric
vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých
výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku
2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů
vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde
o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 

|