Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních
autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč, jehož součástí bude rovněž spínací
ústrojí a kompletní servis nabíjecích stanic. Se zprovozněním systému
se počítá koncem roku 2016. 
Volvo 7900
(viz nahoře) je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus se širokou
střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností 89
cestujících, z toho 34 sedících.
Jeho pohon Volvo Electric Hybrid Driveline zahrnuje:
• elektromotor I-SAM o
výkonu 150 kW, 19 kWh trakční baterie a řídicí jednotku;
• čtyřválcový vznětový
motor Volvo DSK240 EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW;
• dvánáctistupňovou automatickou převodovku
Volvo I-Shift se zvláštním programem pro hybridní pohon.
Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém
provozu, jehož dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá
pohon energii z trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při
potřebě dodatečného výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy
je krouticí moment automaticky rozdělován mezi elektromotor a
dieselový motor podle aktuálních provozních podmínek.
Samozřejmostí pohonu je rekuperace brzdné energie. Průběžné
dobíjení trakčních baterií trvá cca 6 minut. Je aktivováno automaticky
při přistavení autobusu do požadované polohy a končí plným
nabitím baterií nebo na pokyn řidiče.
Nabíjecí
stanice Terra XB (viz foto vpravo) je typově řešena jako
čtyřpólová dobíjecí konzole pantografového typu, výsuvná z pevného
pylonu na ližinové kontakty ve střeše autobusu. Pro dobíjení plug-in
hybridních autobusů Volvo má tyto základní výkonové parametry:
• vstupní napětí: 400 V AC
(±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz);
• výstupní napětí: 0 – 750
V DC;
• maximální přenášený
výkon: 150 kW do plug-in hybridního autobusu, možnost 300 kW do plně
elektrického autobusu.
Nabíjecí stanice používá standard CCS2/Combo2.
Komunikace dobíjecí stanice s vozidlem probíhá pomocí wi-fi sítě.
Řešení vyhovuje standardům ISO 15118-1:8 (komunikační rozhraní
vozidlo-síť) a ČSN EN 61851-23 (stejnosměrné nabíjecí stanice
elektrických vozidel). Výška nabíjecího zařízení nad zemí
složeného/vysunutého pro plug-in hybridní autobusy Volvo činí 4,6 m/3,0
– 3,2 m.
Nabíjecí stanice Terra XB je nabízena na trhu nejen jako
součást celkové nabídky Volvo, ale i samostatně. Ačkoliv celková
koncepce těchto čtyřpólových nabíjecích stanic od obou výrobců, Siemens
a ABB, musí být z principu shodná, je i zde prostor pro individuální
řešení. ABB dodává stanice Terra XB v modulárním designu s moduly o
nabíjecím výkonu 150 kW, umožňujícím použít výkony 150 kW, 300 kW nebo
450 kW. Výstupní napětí se může pohybovat v rozmezí 400 – 800 V DC a
výstupní proud max. 200 A (na 150kW modul). Stanice se vyrábějí v
provedení pro venkovní i vnitřní použití. Standardně pracují v rozmezí
teplot –10 až +45 °C, na vyžádání je lze upravit pro provoz v mrazech
až –30 °C. Stanice lze navzájem propojit do sítě, kde spolu komunikují
po Ethernetu.
Veřejnosti byla tato nabíjecí stanice poprvé představena
na veletrhu Busworld v říjnu 2015 (viz foto).
Projekt pro Namur následuje další připravovaný projekt
elektrické dopravy ve spolupráci firem Volvo a ABB, plug-in hybridní autobusy pro Lucemburk.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Volvo a ABB
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. 
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a
elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 

|