Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB14.3.2016 Plug-in hybridní (nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve více evropských městech, například v Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska. Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura bude dodán jako projekt na klíč, jehož součástí bude rovněž spínací ústrojí a kompletní servis nabíjecích stanic. Se zprovozněním systému se počítá koncem roku 2016. Volvo 7900 (viz nahoře) je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus se širokou střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností 89 cestujících, z toho 34 sedících. Jeho pohon Volvo Electric Hybrid Driveline zahrnuje: • elektromotor I-SAM o výkonu 150 kW, 19 kWh trakční baterie a řídicí jednotku; • čtyřválcový vznětový motor Volvo DSK240 EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW; • dvánáctistupňovou automatickou převodovku Volvo I-Shift se zvláštním programem pro hybridní pohon. Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém provozu, jehož dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá pohon energii z trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při potřebě dodatečného výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy je krouticí moment automaticky rozdělován mezi elektromotor a dieselový motor podle aktuálních provozních podmínek. Samozřejmostí pohonu je rekuperace brzdné energie. Průběžné dobíjení trakčních baterií trvá cca 6 minut. Je aktivováno automaticky při přistavení autobusu do požadované polohy a končí plným nabitím baterií nebo na pokyn řidiče. Nabíjecí stanice Terra XB (viz foto vpravo) je typově řešena jako čtyřpólová dobíjecí konzole pantografového typu, výsuvná z pevného pylonu na ližinové kontakty ve střeše autobusu. Pro dobíjení plug-in hybridních autobusů Volvo má tyto základní výkonové parametry: • vstupní napětí: 400 V AC (±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz); • výstupní napětí: 0 – 750 V DC; • maximální přenášený výkon: 150 kW do plug-in hybridního autobusu, možnost 300 kW do plně elektrického autobusu. Nabíjecí stanice používá standard CCS2/Combo2. Komunikace dobíjecí stanice s vozidlem probíhá pomocí wi-fi sítě. Řešení vyhovuje standardům ISO 15118-1:8 (komunikační rozhraní vozidlo-síť) a ČSN EN 61851-23 (stejnosměrné nabíjecí stanice elektrických vozidel). Výška nabíjecího zařízení nad zemí složeného/vysunutého pro plug-in hybridní autobusy Volvo činí 4,6 m/3,0 – 3,2 m. Nabíjecí stanice Terra XB je nabízena na trhu nejen jako součást celkové nabídky Volvo, ale i samostatně. Ačkoliv celková koncepce těchto čtyřpólových nabíjecích stanic od obou výrobců, Siemens a ABB, musí být z principu shodná, je i zde prostor pro individuální řešení. ABB dodává stanice Terra XB v modulárním designu s moduly o nabíjecím výkonu 150 kW, umožňujícím použít výkony 150 kW, 300 kW nebo 450 kW. Výstupní napětí se může pohybovat v rozmezí 400 – 800 V DC a výstupní proud max. 200 A (na 150kW modul). Stanice se vyrábějí v provedení pro venkovní i vnitřní použití. Standardně pracují v rozmezí teplot –10 až +45 °C, na vyžádání je lze upravit pro provoz v mrazech až –30 °C. Stanice lze navzájem propojit do sítě, kde spolu komunikují po Ethernetu. Veřejnosti byla tato nabíjecí stanice poprvé představena na veletrhu Busworld v říjnu 2015 (viz foto). Projekt pro Namur následuje další připravovaný projekt elektrické dopravy ve spolupráci firem Volvo a ABB, plug-in hybridní autobusy pro Lucemburk. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Volvo a ABB Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně8.3.2016 Elektrobusy se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes 200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“ (overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně: Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů – jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února 2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti linek Nitbus V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. Průběžně dobíjené elektrobusy v USA: výsledky testovacího provozu u Foothill Transit9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme příjemné počtení! Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 201520.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|