Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus, provozovaných dopravní skupinou Baixbus a obsluhujících v
nočních hodinách barcelonskou aglomeraci. Jedná se tedy tentokrát
doslova o noční elektrobus (nebo snad o „denní“ podle logiky výše
uvedené terminologie…). 
Irizar i2e je 12m dvou- nebo třídveřový plně
nízkopodlažní elektrobus o kapacitě 24 sedících a výrobcem udávané
celkové kapacitě více než 60 cestujících (prezentované řešení interiéru
ukazuje obsaditelnost běžného 12m autobusu).
K pohonu slouží synchronní trakční elektromotor Siemens
o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové
baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V.
Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení
probíhá ze zásuvky se standardem Combo II proudem 125 A po dobu 5
hodin.
Přesné rozmístění baterií výrobce nespecifikuje, z
videosnímků je však zřejmé, že se nacházejí zcela nebo převážně v
kontejnerech pod sedadly. Prostor pro cestující a pro řidiče má své
vlastní topení a svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold.
S výjimkou čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno
pomocí LED světelných zdrojů.
Řádné fungování energetického managementu vozidla
zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy.
Výrobce alternativně nabízí také variantu s průběžným
dobíjením pantografovou konzolí, vybavenou lithium-iontovými bateriemi
o volitelné kapacitě. 
Elektrobusy tohoto typu jsou již od roku 2014 v denním
zkušebním provozu v Barceloně a San Sebastianu
jako součást evropského projektu ZeEUS
a od července 2015 rovněž v Londýně.
Na síti Nitbus obsluhuje Irizar i2e celkem šest nočních
linek (N12, N13, N14, N15, N16 a N17). Tyto linky obsluhují některá
strategická místa v barcelonské aglomeraci, jako jsou některé nemocnice
nebo letiště. V denním, resp. nočním, provozu je tento elektrobus po
dobu 14 hodin, přičemž najede v průměru 200 – 250 km. Provoz nočních
elektrobusů je spolufinancován z programu Horizon 2020 v
rámci projektu čisté mobility v barcelonské aglomeraci.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Irizar
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. 
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 

|