Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje
10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Jeho výrobce, dceřiná společnost Dopravního
podniku Ostrava, je rovněž jedním z partnerů naší konference Elektrické
autobusy pro město IV
jako
doprovodného programu zmíněného veletrhu Czechbus 2015. O tomto
elektrobusu již některá česká média informovala. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti.
Ekova Electron (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní
elektrobus nabízený ve dvou- a třídveřovém provedení. Jeho přepravní
kapacita je 90 cestujících, z toho 28–30 sedících, a celková hmotnost
18 t.
Zdrojem energie jsou lithium-iontové trakční baterie,
dodávané variantně v kapacitě 190 kWh nebo 265 kWh a umístěné v boxech
v zadním převisu a na střeše.
Pro pohon nabízí výrobce dvě alternativy: jednak v
klasické koncepci s jedním motorem uvnitř vozidla a kardanovým převodem
na hnací nápravu, a jednak v inovativní koncepci s motory v nábojích
kol.
V „klasické“ verzi používá elektrobus pohon kanadské
firmy TM4 s trakční výzbrojí řady SUMO. Tento pohon zahrnuje synchronní
trakční motor typu LSM280-3400 s trakčním měničem CO300HV. Trvalý výkon
motoru je 155 kW, maximální výkon činí 230 kW po dobu 35 s.
V „inovativní“ verzi používá elektrobus technologii
ZAwheel SM 530 od německého výrobce Ziehl-Abegg. Trvalý výkon každého z
motorů činí 113 kW při jmenovitém napětí 600 V DC a proudu 200 A. Tento
pohon používají například elektrobusy nizozemského výrobce VDL.
Pro svůj elektrobus Ekova nabízí a bude zkoušet pět
různých systémů nabíjení:
• noční nabíjení výkonem
43 kW zásuvkou typu COMBO2 nabíječkou od české firmy ENIKA umístěnou
mimo vozidlo, s napětím 600 V a proudem cca 70A;
• noční nabíjení výkonem
43 kW zásuvkou typu II nabíječkou rovněž od firmy ENIKA, tentokrát
umístěnou na vozidle, s napětím 3× 400 V a proudem 63 A;
• rychlonabíjení
robotickou rukou od české firmy Dodávky automatizace, připojovanou z
boku a používající napětí 600 V DC při proudu od 200 do 300 A;
• rychlonabíjení tyčovým
pantografem na střeše vozidla od české firmy EC engineering,
používající napětí 600 V DC při proudu až do 1000 A;
• rychlonabíjení dalších
firem podle přání zákazníka.
Všechny uvedené nabíjecí technologie jsou minimálně
čtyřpólové.
Ekova se tedy rozhodla vsadit na osvědčenou koncepci
rychlého průběžného dobíjení s uzemněním (běžně označovanou jako
„čtyřpólové dobíjení“) s různými mechanickými systémy využívajícími
produkty dosud méně známých domácích výrobců. Pro testy rychlonabíjení
je Ekova vybavena svou zkušebnou s výkonem až 600 kW, umožňující
instalaci několika typů kontaktního nabíjení. 
Tento elektrobus je prvním výrobkem společnosti Ekova
Electric se zcela vlastním know-how. Společnost tím zúročila zkušenost
z dřívějších montáží trolejbusů a zejména elektrobusů ve spolupráci s
firmou SOR, které jezdí v Ostravě na pravidelných
linkách již od roku 2010. Logické pokračování firma vidí ve vývoji
vozidel v délce 10,5 a 18m, které zákazníkům nabídne v roce 2016.
Další podrobnosti o tomto elektrobusu a jeho výrobci
budou k dispozici takříkajíc přímo od zdroje účastníkům výše zmíněné konference Elektrické autobusy pro město IV.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ekova Electric
Další
informace zde
Přečtěte si také:
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 

|