Solaris dodá čtyři elektrobusy pro Krakov dobíjené z
tramvajové sítě
9.11.2015
Podobně jako elektrobusy
v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015
k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE.
Solaris Urbino 8,9 LE je 8,9 m
dlouhý dvoudveřový elektrický midibus s 29 místy k sezení a sníženým
nástupním prostorem (viz foto). K jeho pohonu slouží 120kW asynchronní
elektromotor. V konfiguraci pro Krakov budou zdrojem energie 80kWh
lithium-iontové trakční baterie. Jejich nabíjení bude probíhat dvěma
způsoby:
Přes noc budou elektrobusy pomalu nabíjeny v depu
zásuvkovým připojením s výkonem 20 kW.
Během
dne bude používáno, podobně jako u výše zmíněných elektrobusů v
Drážďanech, rychlé dobíjení čtyřpólovou pantografovou konzolí Schunk
Smart Charging z nabíjecí stanice instalované na ulici Pawia poblíž
krakovského hlavního nádraží. Pro 9m midibus si toto nabíjení vystačí s
výkonem 80 kW. Zdrojem elektrické energie je trakční síť městské
tramvaje, jejíž trať po ulici Pawia vede.
Do provozu budou
všechny čtyři elektrobusy uvedeny v červenci 2016. Budou nasazeny na
městské lince 154 se 13 zastávkami, vedené mezi krakovským hlavním
nádražím a konečnou stanicí Prądnik Biały. Tato linka prochází přes
historické centrum Krakova, kde se uplatní bezemisní provoz elektrobusů.
Celkové investiční náklady tohoto projektu činí v
přepočtu cca 50 mil. Kč.
Elektrobusy nejsou v Krakově
úplnou novinkou. Již od dubna 2014 je na uvedené lince 154 ve zkušebním provozu 12m elektrobus Solaris
Urbino 12 electric se zásuvkovým dobíjením pro celodenní
provoz, zapůjčený od výrobce.
Tento
příklad opět ukazuje, jak lze efektivně kombinovat průběžně dobíjené
elektrobusy a existující trakční síť elektrifikované povrchové městské
dopravy, a to i při využití čtyřpólového systému dobíjení. To je oproti
dvoupólovému pantografu používaného např. u elektrobusů Siemens/Rampini
ve Vídni (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“)
konstrukčně náročnější, umožňuje však větší přenášené výkony (a tím
kratší dobu nabíjení), menší energetické ztráty i větší bezpečnost a
pohodlí obsluhy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach
Další informace zde
Přečtěte si také:
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 

|