Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric
do provozu v Kolíně nad Rýnem
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe).
Elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce
plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K
jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid
transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení
umožňující viditelnost za všech světelných podmínek.
Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém
ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou
bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními
magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory
pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává
výrobce 113 kW. U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě
nápravy (zadní a prostřední). Tímto pohonem budou na vyžádání zákazníků
vybavovány rovněž například nové české elektrobusy Ekova Electron,
poprvé prezentované na veletrhu Busworld 2015, jejichž slavnostní česká
premiéra je připravována na veletrh Czechbus 2015 a představeny zde
budou účastníkům konference Elektrické autobusy pro město IV.
K uchovávání elektrické energie slouží lithium-iontové
trakční baterie od firmy Akasol s kapacitou přes 100 kWh. V noci se
tyto baterie nabíjejí na plnou kapacitu výkonem 50 kW z celkem osmi
nabíjecích stanic (pravděpodobně zásuvkových – pozn. red.) vybudovaných
zvlášť pro každý elektrobus v garážích Betriebshof Nord.
Jako zařízení pro průběžné dobíjení byla použita
vozidlová konzole Smart Charging od německé firmy Schunk
Bahn- und Industrietechnik GmbH. Jedná se o čtyřpólový
pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s
max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností
krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie
umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000
mm a příčnou tolerancí 750 mm. Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí
stanice je zajištěna pomocí bezdrátové komunikace
vozidlo-infrastruktura. Tento dobíjecí systém se již používá mj. u
elektrobusů v Drážďanech.
V Kolíně nad Rýnem bude všech osm těchto elektrobusů
provozováno na 7 km dlouhé lince MHD č. 33 se 13 zastávkami mezi
hlavním nádražím a předměstím Zollstock, kde se denně přepraví cca 9
tisíc cestujících. Od změny jízdního řádu koncem roku 2016 tak bude
tato linka provozována pouze elektrobusy. Rychlé dobíjení elektrobusu
probíhá na obou konečných zastávkách pomocí výše uvedeného zařízení
Schunk výkonem 250 kW po dobu cca 5–10 minut.
Celý projekt zavádění elektrobusů byl dotován částkou
1,92 mil. € z rozpočtu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a
částkou 1,25 mil. € z vlastních prostředků dopravce KVB. Těchto 3,17
mil. € představuje rozdíl investičních nákladů elektrobusů oproti
srovnatelným dieselovým autobusům. Pořízení jednoho uvedeného 18m
elektrobusu totiž vyjde dopravce na 696 000 € (tedy téměř 19 mil. Kč),
zatímco srovnatelný dieselový autobus stojí kolínského dopravce cca 300
000 € (tedy cca 8 mil. Kč).
Provoz této linky tak naplňuje ekologickou strategii
města Kolín nad Rýnem, které je se svým miliónem obyvatel čtvrtým
největším městem v Německu a rovněž se hlásí ke konceptu smart city. Návratnost
zvýšených investic se očekává mj. v ekologických přínosech –
předpokládá se, že těchto osm elektrobusů ušetří ročně emise
odpovídající 520 tunám CO2.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © VDL
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 

|