Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality
ovzduší v dopravě 6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Koncem
října 2015 to bylo národní ocenění „Passenger Transport Air Quality
award“, kterému v září 2015 předcházela dvě další ocenění, udělovaná
veřejně-soukromým sdružením Low Carbon Vehicle Partnership za rozvoj
nízkoemisních vozidel.
Elektrobusy Optare se dodávají ve verzích Solo, MetroCity a Versa o
délkách od 9,2 do 11,7 m, s počtem sedadel od 37 do 44. Kapacitně se
tedy tyto elektrobusy pohybují na pomezí midibusu a standardního 12m
autobusu. Na našich stránkách jsme již psali o jejich nasazení
například v Londýně,
Inverness,
Yorku, na
Orknejských ostrovech nebo ve švédském Karlstadu.

Elektrobusy Optare jsou ve všech verzích vybaveny pohonem Magtec P144
„Zero emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží
dvě sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o
celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC.
Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním
základních parametrů.
Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího zařízení ze
standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly
na plnou kapacitu). Pro rychlé nabíjení používají elektrobusy Optare
zásuvkové připojení s výkonem 50 kW. Například pro zmíněný Karlstad se
předpokládá rychlodobíjení během 15minutové přestávky řidiče na konečné
stanici po každých dvou hodinách provozu.
V této souvislosti je namístě poznamenat, že městská autobusová doprava
ve Velké Británii je provozována soukromými dopravci v poměrně
konkurenčním prostředí. Pravděpodobné obavy českých městských dopravců
z nelibosti řidičů MHD, kterým podobný systém nabíjení „přidělá práci
navíc“, by tedy ve Velké Británii nejspíš vyvolaly údiv a úsměv.
Je tedy zřejmé, že Optare cílí svými elektrobusy na takové přepravní
trhy, kde se uplatní jejich ekologický provoz a jednoduché technické
řešení, kterému odpovídá i požadovaná přepravní kapacita a provozní
režim vozidla. Jednoduché technické řešení se mimo jiné odráží i v ceně
dodávaných produktů, která vyznívá jako konkurenční i na české poměry.
Například zmíněný provoz 9,5m elektrobusu Optare Solo pro Orknejské
ostrovy, zahrnující vozidlo a nabíjecí systém, měl rozpočet cca 230
tisíc liber, tedy cca 8,7 mil. Kč. To zhruba odpovídá například
pořizovací ceně elektrobusu SOR EBN 10,5 pro
Dopravní podnik Ostrava.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Optare
Další informace zde 
Přečtěte si také:
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
5.8.2015 Elektrobus
Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 

|