Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať
18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong.
Tramvaj ForCity 15T pro Qingdao (viz foto nahoře) je
tříčlánková, obousměrná a dlouhá 35,2 m. Pojme celkem 380 cestujících,
z toho 60 sedících. Pohon tramvají ForCity 15T je standardně tvořen
trakčními pohonnými jednotkami. Každá trakční pohonná jednotka obsahuje
trakční kontejner s IGBT měniči, který je umístěný na střeše vozidla, a
čtyři trakční motory, které pohánějí kola jednoho hnacího podvozku.
Motory, každý o výkonu 45 kW, jsou třífázové synchronní s permanentními
magnety na rotoru a jsou upevněny na rámu podvozku z vnější strany kol.
Tyto tramvaje nyní jezdí na nové 8,8 km dlouhé lince se
12 zastávkami z Qianwangtuan do tržiště Chengyang. Vozovnu mají ve Wang
Lu, poblíž konečné stanice Qianwangtuan. Trať používá normální rozchod
1435 mm. Většina trati je vedena po samostatném tělese, kde tramvaj
jezdí rychlostí až 70 km/h. Pouze 400m úsek prochází ulicemi města.
Celou vzdálenost mezi dvěma konečnými stanicemi tak tramvaj urazí za 30
minut.
Na trati se střídají úseky napájené svrchním vedením 750
V DC s úseky bez troleje, kde zdrojem trakční energie jsou zabudované
vodíkové palivočlánkové jednotky od kanadského výrobce Ballard.
Ballard dodává své kompaktní palivočlánkové energetické
jednotky pro mobilní aplikace FCveloCity® (viz
foto vpravo) ve výkonových řadách od 30 do 200 kW. Pro palivočlánkové tramvaje
se používá výkon 200 kW. Palivem je čistý vodík, jedno naplnění nádrží
trvá cca 3 minuty.
Celá energetická jednotka včetně potřebné
vzduchotechniky a chladicích zařízení je řešena jako modulární, čímž
umožňuje jednoduchou integraci do vozidel a snadný přístup při údržbě.
Součástí dodávky je i dálková diagnostika, která umožňuje provozovateli
nepřetržitě sledovat stav zařízení a vytvářet mu na míru systém
preventivní údržby. Na uvedené energetické jednotky dává Ballard
standardně záruku po dobu 5 let životnosti nebo 250 000 mil (400 000
km).
Uvedením této tramvaje do provozu celý projekt nekončí.
Další dvě tramvajové linky v tomto městě jsou nyní v přípravě.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International a Ballard
Další informace zde
Přečtěte si také:
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. 
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a
elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
24.11.2015
Jízda tramvaje bez přímého napájení z trakčního
vedení, pouze ze zásobníků energie, se dnes stále více stává požadavkem
některých měst, ať již z důvodů estetických nebo kvůli složitým
dopravním stavbám, které by tramvajové vedení dále komplikovalo.
Výrobci, včetně naší Škodovky nebo Inekonu a
Ekovy se proto
snaží těmto požadavkům vyhovět. 
29.10.2015
Systém pozemního kontaktního statického dobíjení
tramvají a elektrobusů Alstom SRS,
který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu
UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude
uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na
Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním
organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom 
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy
Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu
palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní
společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní
výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna
pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných
stlačeným zemním plynem (CNG). 
9.10.2015
Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský
výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje
tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících
licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové
články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní
podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální
palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových
technologií Ballard. 

|