Tramvaje bez troleje se statickým dobíjením na
zastávkách budou provozovány v Nice
29.10.2015
Systém pozemního kontaktního statického dobíjení
tramvají a elektrobusů Alstom SRS,
který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu
UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude
uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na
Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním
organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom
na dodávku 19 tramvajových vozidel vybavených zásobníky energie a
nabíjecího systému SRS pro linku 2 tramvaje v Nice.
Nabíjecí systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom
APS pro pozemní trakční napájení tramvajových
vozidel.
Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro
statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo
superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách.
Podle informací zahraničních odborných médií je tento systém schopen
kontaktním způsobem přenášet více než 1,1MW výkon, resp. proud až 1500
A při napětí 750 V DC, během 20 vteřin pobytu vozidla na zastávce při
nástupu a výstupu cestujících.


Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná
nabíjecí konzole na spodku vozidla (viz obrázky). Navedení vozidla na
nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky
pomocí obousměrné radiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na
zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí
kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na
nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho
ukončení.

Celá investice o rozpočtu 91 mil. € zahrnuje dodávku 19
tramvajových souprav typu Alstom Citadis X05 o délce 44 m a kapacitě
300 cestujících, vybavených superkapacitorovými zásobníky energie
Ecopack. Součástí smlouvy je opce na další 3 až 18 tramvají. Další
součástí smlouvy je dodávka systému SRS a údržba po dobu 12 let.
Dodávky by měly započít uprostřed roku 2017 a zprovoznění celé linky 2
se předpokládá v roce 2018.
Linka 2 tramvaje v Nice bude celkem 11,3 km dlouhá se 20
zastávkami. V centru města povede 3,2km úsek se čtyřmi zastávkami pod
zemí. Celý projekt linky 2 tramvaje v Nice má rozpočet 770,7 mil. €, z
čehož 52,8 mil. € tvoří příspěvek francouzské vlády.
Region Azurového pobřeží tak opět ukazuje velmi
progresivní přístup k řešení inteligentní mobility a energetiky, jak je
zřejmé i z tamního projektu solární smart grid s názvem Nice Grid,
realizovaného rovněž ve spolupráci s firmou Alstom.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek
stanice © Railway Gazette International
Obrázky
systému © Alstom
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
9.10.2015
Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský
výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje
tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících
licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové
články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní
podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální
palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových
technologií Ballard. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. 
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 

|