Inekon Group a Ekova Electric představily tramvaj na
baterie pro USA
13.5.2015 Poslední ze sedmi objednaných tramvajových souprav,
které jezdí na bateriový pohon a jsou tudíž schopny jezdit i bez
trolejí, dokončily na začátku května 2015 společně v Ostravě
společnosti Inekon Group a Ekova Electric, dceřiná společnost
Dopravního podniku Ostrava. Tramvaje jsou určeny pro americký Seattle.
Tato tříčlánková tramvaj s typovým označením INEKON 121
TRIO Seattle First Hill Streetcar (viz foto) má přepravní kapacitu 167
osob. Je řešena jako částečně nízkopodlažní, klimatizovaná a obousměrná.
K pohonu slouží čtyři trakční motory o výkonu 90 kW.
Tramvaj je konstruována pro provoz s napájecí soustavou 750 V DC. Při
jízdě dosahuje maximální rychlosti 70 km/h a zvládá sklony až 80 ‰ (pro
srovnání, tramvaj na pražském Barrandově má maximální sklon necelých 70
‰).
Při napájení z baterie schopná ujet až 16 kilometrů. Na
přání amerického zákazníka je maximální rychlost při jízdě na baterii
omezena na 32 kilometrů v hodině.
Na návrhu alternativního pohonu spolupracoval Inekon
Group s francouzskou společností Saft, která podle společně vytvořené
zadávací dokumentace vyrobila baterii. Inekon Group podal žádost o
udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s
řízením tramvají.
Předpokládá se, že dodávku těchto sedmi tramvají o
celkové ceně cca 30 mil. USD bude do Seattlu následovat dalších 25
tramvají, celkem za cca 100 mil. USD. O tyto tramvaje mají zájem i
další americká města.
Tramvaje s provozem bez horního trakčního vedení
nacházejí využití v centrech historických měst nebo například v místech
složitého křížení s trolejbusovými linkami, kde není možné vybudovat
standardní tramvajové vedení. Takovéto tramvaje mohou buďto využívat
bateriové zásobníky energie, podobně jako je tomu u tramvají od výrobců
Škoda nebo
Bombardier,
případně speciální systém spodního odběru, jaký mají například tramvaje
Alstom ve francouzském Bordeaux.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ekova Electric
Další informace zde
Přečtěte si také:
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 
30.9.2014
O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných
vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP.
Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu
energie 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
7.8.2014
Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
6.3.2014
Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná
veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
8.1.2014
Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích
(včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 

|