Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky
energie v provozu s cestujícími
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími na 18 km
dlouhé trati Manningtree – Harwich v hrabství Essex. První zkušenosti
ukazují, že vše funguje podle představ konstruktérů.
IPEMU je založena na standardní čtyřvozové jednotce
Bombardier Electrostar řady 379 pro provoz na tratích napájených
střídavým proudem 25 kV 50 Hz (podobně jako například v jižní a západní
části ČR). Tento systém používají britské železnice na většině své sítě
s výjimkou jihovýchodu Anglie, kde jsou provozovány vlaky se spodním
přívodem energie z třetí kolejnice. Uvedená elektrická jednotka byla
při rekonstrukci vybavena lithium-železo-hořčíko-fosfátovými bateriemi
pro provoz bez troleje. Bateriový blok zahrnuje vlastní baterie,
izolační spínač, rozvaděč, invertor pro nabíjení baterií a monitorovací
systém.
Testování probíhá v rámci výzkumného projektu, který je
řízen národním správcem železniční sítě Network Rail a spolufinancován
ministerstvem dopravy (the Department for Transport). Dalšími partnery
projektu jsou výrobce vozidel Bombardier, železniční dopravce Abellio
Greater Anglia a průmyslové sdružení pro rozvoj železniční dopravy
FutureRailway.
Data získaná ze zkušebního provozu s cestujícími dále
ukáží, zda další podobné elektrické jednotky mají být konstruovány jako
čistě bateriové, nebo jako hybridní pro napájení z trolejového vedení a
zásobníkem pro nezávislý dojezd, podobně jako například některé tramvaje.
Předpokládá se přitom, že v obou případech by takovéto vlaky měly být
od samého začátku konstruovány pro provoz s bateriemi, tak aby již sama
konstrukce počítala s optimalizací spotřeby energie.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace a video zde
Přečtěte si také:
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
30.9.2014
O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných
vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP.
Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu
energie 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 

|