Spodní kontaktní nabíjecí systém Alstom SRS má důvěru a
perspektivy
22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. Ačkoliv na
jeho první uplatnění v provozní praxi se teprve čeká, již nyní má
důvěru odborníků a je mu přikládána optimistická budoucnost. Svědčí o
tom ocenění za inovaci ve veřejné dopravě, která mu byla udělena na
mezinárodní výstavě „European Mobility Exhibition“ v červnu 2016 v
Paříži. 
Nabíjecí systém SRS vychází konstrukčně ze systému
Alstom APS pro
pozemní trakční napájení tramvajových vozidel, který se již historicky
osvědčil v několika městech. Využívá rovněž zavedené provozní a
bezpečnostní normy APS.
Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro
statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo
superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách.
Podle informací zahraničních odborných médií je tento systém schopen
kontaktním způsobem přenášet více než 1,1MW výkon, resp. proud až 1500
A při napětí 750 V DC, během 20 vteřin pobytu vozidla na zastávce při
nástupu a výstupu cestujících.
Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná
nabíjecí konzole na spodku vozidla. Navedení vozidla na nabíjecí
kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky pomocí
obousměrné rádiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na
zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí
kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na
nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho
ukončení.
SRS je prezentován jako řešení pro tramvaje bez
svrchního trakčního vedení, ale také pro průběžně dobíjené elektrobusy,
které z nějakého důvodu nebohou být dobíjeny pomocí střešních zařízení.
Takovým důvodem mohou být estetické dopady nabíjecích konzolí (což je
jeden z hlavních důvodů pro uplatnění indukčního nabíjení), ale také
prostorová omezení. Kupříkladu pro patrové autobusy, jejichž výška se
pohybuje kolem 4,5 m, dnes prakticky žádné „vrchní“ dobíjení nepřipadá
v úvahu.
První praktické uplatnění technologie SRS se připravuje
na systému tramvaje v půlmiliónovém francouzském Nice na Azurovém
pobřeží, který má být zprovozněn v roce 2018. Předpokládá se, že
nabíjení bateriových tramvají zde bude trvat v průměru 20 vteřin. Nice
tak naplní svoji strategii smart city, k níž přispívá i
regionální projekt chytrých energetických sítí Nice Grid v nedalekém
Carrosu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i naše Plzeň, byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. 
3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. 
19.5.2016 Hamburk je
jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 
3.5.2016 Dalším
městem zkoušejícím v rámci evropského projektu
ZeEUS
v
reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých
konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz
šest elektrobusů Bozankaya
Sileo turecko-německého výrobce
Bozankaya. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
22.3.2016 Standardizace
technologií pro průběžné nabíjení
elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše
studie
E-mobilita v MHD a
informace o
interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v
newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním
průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi
klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016,
směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke
konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|