Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Spodní kontaktní nabíjecí systém Alstom SRS má důvěru a perspektivy22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše, se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení. Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. Ačkoliv na jeho první uplatnění v provozní praxi se teprve čeká, již nyní má důvěru odborníků a je mu přikládána optimistická budoucnost. Svědčí o tom ocenění za inovaci ve veřejné dopravě, která mu byla udělena na mezinárodní výstavě „European Mobility Exhibition“ v červnu 2016 v Paříži. Nabíjecí systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS pro pozemní trakční napájení tramvajových vozidel, který se již historicky osvědčil v několika městech. Využívá rovněž zavedené provozní a bezpečnostní normy APS. Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách. Podle informací zahraničních odborných médií je tento systém schopen kontaktním způsobem přenášet více než 1,1MW výkon, resp. proud až 1500 A při napětí 750 V DC, během 20 vteřin pobytu vozidla na zastávce při nástupu a výstupu cestujících. Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná nabíjecí konzole na spodku vozidla. Navedení vozidla na nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky pomocí obousměrné rádiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho ukončení. SRS je prezentován jako řešení pro tramvaje bez svrchního trakčního vedení, ale také pro průběžně dobíjené elektrobusy, které z nějakého důvodu nebohou být dobíjeny pomocí střešních zařízení. Takovým důvodem mohou být estetické dopady nabíjecích konzolí (což je jeden z hlavních důvodů pro uplatnění indukčního nabíjení), ale také prostorová omezení. Kupříkladu pro patrové autobusy, jejichž výška se pohybuje kolem 4,5 m, dnes prakticky žádné „vrchní“ dobíjení nepřipadá v úvahu. První praktické uplatnění technologie SRS se připravuje na systému tramvaje v půlmiliónovém francouzském Nice na Azurovém pobřeží, který má být zprovozněn v roce 2018. Předpokládá se, že nabíjení bateriových tramvají zde bude trvat v průměru 20 vteřin. Nice tak naplní svoji strategii smart city, k níž přispívá i regionální projekt chytrých energetických sítí Nice Grid v nedalekém Carrosu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Alstom Přečtěte si také:V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. Smart City – a revolution or just a smart slogan?3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city. Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) Projekt ZeEUS: šest elektrobusů Bozankaya zahájilo provoz v Bonnu3.5.2016 Dalším městem zkoušejícím v rámci evropského projektu ZeEUS v reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz šest elektrobusů Bozankaya Sileo turecko-německého výrobce Bozankaya. Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. Výrobci elektrobusů a nabíjecích zařízení se dohodli na společném postupu22.3.2016 Standardizace technologií pro průběžné nabíjení elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše studie E-mobilita v MHD a informace o interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016, směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme příjemné počtení! Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|