V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus
14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i naše Plzeň, byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. 
BlueBus (viz foto) je 12m elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie
je vybaven 240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která
vystačí na denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s
dobíjením pomocí zásuvky (viz foto níže vpravo).
Firma Bolloré není v oblasti elektrických autobusů
nováčkem. Kromě zmíněného standardního elektrobusu dodává také 5,4m
elektrické minibusy o kapacitě 22 míst a průměrné dojezdové vzdálenosti
120 km.
Elektrobusy v Paříži budou nasazeny na lince 341
městského dopravce RATP, vedené po trase Charles de Gaulle-Etoile –
Porte de Clignancourte. Linka je dlouhá 10 kilometrů a je na ní celkem
26 zastávek a 9 přestupních uzlů. Provoz na lince probíhá od 7:00 do
20:30 hodin. Špičkový interval mezi spoji je 7 minut. Autobusy zde
jezdí průměrnou rychlostí 10,5 km/h a přepraví za den cca 8 800
cestujících.
Přes noc budou elektrobusy dobíjeny ve svých garážích v
Belliardu.
Do konce roku 2016 bude na této lince nasazeno všech 23
elektrobusů BlueBus.
Demonstrační provoz těchto elektrobusů je součástí
strategie města Paříže jakožto smart city v oblasti
čisté mobility. Podle této strategie by mělo být do roku 2025 všech 4,5
tisíce městských autobusů převedeno na „čistý“ pohon. 80 % z nich by
mělo být poháněno elektrickou energií a zbývajících 20 % spalovacími
motory na bioplyn.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
ZeEUS/RATP
Další informace zde 
Přečtěte si také:
19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) 
3.5.2016 Dalším
městem zkoušejícím v rámci evropského projektu
ZeEUS
v
reálném provozu s cestujícími provoz elektrických autobusů rozmanitých
konstrukcí se stal německý Bonn. Koncem dubna 2016 zde zahájilo provoz
šest elektrobusů Bozankaya
Sileo turecko-německého výrobce
Bozankaya. 
28.4.2016 Indukční
nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
13.4.2016 Připravovaný
provoz elektrobusů Solaris v novém designu
pro německé město Hannover,
hlavní město
spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016
začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200
provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche
Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
22.3.2016 Standardizace
technologií pro průběžné nabíjení
elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše
studie
E-mobilita v MHD a
informace o
interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v
newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním
průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi
klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016,
směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke
konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a
elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|