Zkušební provoz elektrobusů Solaris v Hannoveru zahájen
13.4.2016 Připravovaný provoz elektrobusů Solaris v novém designu
pro německé město Hannover, hlavní město
spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016
začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200
provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche
Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). 
Dvanáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 12 electric
pro Hannover jsou vybaveny elektrickým pohonem ZF AVE 130 se dvěma
třífázovými asynchronními elektromotory, každým o výkonu 125 kW,
umístěnými na nábojích kol. Jako zdroj energie slouží
lithium-titanátové trakční baterie o celkové kapacitě 125 kWh, umístěné
v zadní části vozidla.
Pohon s motory v nábojích kol šetří prostor pro
cestující a činí elektrobus zvenčí fakticky bezhlučným, protože odpadá
i zvuk převodovky. O tom se ostatně mohli přesvědčit všichni, kdo se na
veletrhu Amper 2016 v Brně svezli českým elektrobusem Ekova Electron 12,
prezentovaným zde v souvislosti s konferencí Smart city v praxi, který byl pohonem
využívajícím uvedený koncept rovněž vybaven. Znamená to nicméně také
větší neodpruženou hmotnost, a tím náročnější požadavky na rovný povrch
vozovky.
Elektrobusy v Hannoveru jsou za provozu průběžně
dobíjeny pomocí čtyřpólového střešního pantografu firmy Schunk (viz
prezentace výrobce na konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“). Nabíjecí
výkon je 450 kW a nabíjení trvá cca 4 – 6 minut. Přes noc jsou
elektrobusy nabíjeny na plnou kapacitu pomalým dobíjením ze zásuvky
výkonem 32 kW.
Elektrobusy jsou provozovány na linkách MHD č. 100 a
200, které procházejí významnými pamětihodnostmi Hannoveru. Jízda po 16
km dlouhé trase se 42 zastávkami trvá přibližně 53 minut. V místě, kde
se obě linky stýkají, je umístěna nabíjecí stanice.
Napájení nabíjecí stanice je propojeno s energetickou
sítí Hannoverské lehké městské železnice tramvajového typu (Hannover
Stadtbahn), rovněž provozované společností üstra, jejíž 121km síť se
196 zastávkami používá trakční napětí 600 V DC. Vytváří se tak
jedinečná příležitost k efektivnímu provozování elektrické městské
dopravy v závislé i nezávislé trakci a k využívání synergií mezi nimi.
Podobně mají například elektrobusy Solaris v Drážďanech své čtyřpólové
průběžné dobíjení napojeno na infrastrukturu městské tramvaje.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris
Další informace zde
Přečtěte si také:
6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. 
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 

|