Azipod slaví 25 let. Ušetřil lodím 700 000 tun paliva.
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh.
Pohonná jednotka Azipod (viz foto s příklady různých
typů Azipodu pro různé účely použití) představuje elektromotor s lodním
šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Lodní šroub má
pevné nastavení lopatek a rychlost lodi je regulována pomocí otáček
elektromotoru. Gondola pohonu se kromě toho může otáčet kolem svislé
osy o 360°, a loď tak pro své manévrování nepotřebuje kormidla s
náročnými převody, zabírajícími místo uvnitř plavidla.
Zdrojem elektřiny pro pohon je generátor, který může
využívat různé nízkoemisní technologie, například zkapalněný zemní plyn
(LNG).
Díky své konstrukci slouží Azipod vlastně dvojímu účelu:
pohonu lodi a velmi flexibilnímu řízení směru její plavby. Tento způsob
pohonu kromě toho umožňuje maximálně hospodařit s energií – oproti
tradičnímu pohonu uspoří cca 20 % paliva. Je tedy šetrný k životnímu
prostředí i k rozpočtu provozovatele plavidla.
Jejich uplatnění je velmi široké, od luxusních jachet,
přes osobní a nákladní lodě až po velké ledoborce.
Za pětadvacet let své existence zaznamenaly všechny
instalované Azipody v součtu celkem 12 miliónů provozních hodin v
nejrůznější námořní službě. Díky svým vlastnostem přitom uspořily v
porovnání s tradičními pohony celkem 700 tisíc tun paliva. 
Vzhledem k nárůstu poptávky po elektricky poháněných
lodích, trojnásobnému oproti světovému vývoji u všech lodí, lze
očekávat, že Azipod bude mít do budoucna ještě mnoho dalších zajímavých
uplatnění.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © ABB
Další informace zde a také zde 
Přečtěte si také:
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. 
26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití
stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s
diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i
lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské
společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování
ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky
Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. 
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji.
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
26.1.2013 Společnost
Siemens ve spolupráci s norským
loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického
trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském
fjordu Sognefjord. 

|