BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů
na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové
elektrické automobily Hyundai ix-35 (viz foto). Je
to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem
o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW.
Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové
baterie. Dvě nádrže na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní
automobilu ujet až 588 km, v Mnichově se počítá s dojezdem kolem 400
km. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti 160 km/h a nastartuje i
v pětadvacetistupňových mrazech.
BeeZero bude mít v cílovém stavu k dispozici 50 těchto
vozidel. Uživatelům budou k dispozici v centru Mnichova a v
mnichovských čtvrtích Schwabing, Haidhausen, Au a Glockenbachviertel.
Vozidla budou plnit vodíkem zaměstnanci BeeZero, pokud
si to zákazník nedohodne jinak. K výrobě vodíku budou využívány pouze
obnovitelné zdroje, a provoz těchto vozidel tedy bude podle
provozovatele prakticky bezemisní v řetězci „well-to-wheel“ (tedy „od
jámy po kolo“).
Prvním zájemcům budou sdílené palivočlánkové automobily
v Mnichově k dispozici od léta 2016. Rezervovat si je bude možné pomocí
smartphonové aplikace. Již nyní se lze „zařadit do fronty“
prostřednictvím internetové stránky BeeZero.
Pro české odborníky a zájemce o tzv. „čistou mobilitu“
je tento průlomový projekt zajímavý především ze dvou pohledů:
Zaprvé ukazuje, že palivočlánkové automobily již dávno
nejsou pouhým „laboratorním přístrojem“, nýbrž plnohodnotným dopravním
prostředkem s dojezdem srovnatelným s klasickými automobily, a přitom
bezemisním. 
Zadruhé ukazuje na jistou pošetilost českých profesních
a zájmových skupin v oblasti plynárenství, kteří tvrdošíjně trvají na
zážehových motorech poháněných zemním plynem jako na jediné schůdné
alternativě čisté mobility, zatímco jejich němečtí kolegové z
plynárenství míří k palivočlánkové elektromobilitě.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Linde Group
Další informace zde a také zde 
Přečtěte si také:
15.4.2016
Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC
(Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během
této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových
autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla
jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel
cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů
palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro
zavádění této ekologické městské dopravy? 
8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. 
24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. 
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
15.1.2016 V
časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík
ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným,
redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře
našeho portálu. 
17.12.2015
Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská
organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii
Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport
in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro
udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a
aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative
powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze
se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako
zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této
studii. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|