Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým
proběhem
24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239.
Nabíjecí infrastruktura pro projekt parciálního
trolejbusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení
(za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca
600 m ve směru z kopce. Provoz pod trolejí tedy činí cca 10 % celkové
délky linky. Trolejové vedení je napájeno prostřednictvím kontejnerové
měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán
kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat
jejich životnost.
Stavba trolejové stopy probíhala vlastními silami DPP po
dobu zhruba dva měsíce.
Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek
trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti
Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati
přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z
obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak
pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany,
tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu,
které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka
– Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).
Předpokládá se, že nejdůležitější bude testování během
zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího
rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka
– Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických
elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
Provoz parciálních trolejbusů s proběhem vozidel mimo
trolej delším než 50 % trasy byl testován – ovšem ve zcela odlišných
terénních a klimatických podmínkách – také například v rámci švédského
projektu Slide In (viz samostatná případová studie v rámci studie
E-mobilita v MHD).
DP Praha v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy
již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR
EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc
kilometrů.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DP Praha
Foto ©
Miroslav Kuželka
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
18.8.2017 Parciální
trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy
pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

19.5.2016 Hamburk
je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 

|