![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly
Indukční dobíjení a jeho princip Bezdrátové dobíjení baterií elektrických dopravních prostředků probíhá na bázi elektromagnetické indukce mezi pevnou částí, zcela ukrytou pod povrchem vozovky ve stanici, a vozidlovou částí, jak ukazuje obrázek níže. Základem pevné části dobíjecího zařízení je primární vinutí, instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká elektromagnetické pole. Jeho magnetické odstínění brání elektromagnetické interferenci. Pevnou část dále tvoří DC napájecí kabely a měniče na střídavé napětí primárního vinutí, systém detekce vozidla a systém SCADA pro řízení a diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná část je zapnutá pouze během dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na elektromagnetickou ochranu. Schéma indukčního dobíjení bateriíVozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním kondenzátorem, umístěná na spodku vozidla, která přemění elektromagnetické pole primárního vinutí pevné části na střídavý proud. Na ni navazuje měnič, který jej transformuje na stejnosměrný proud dobíjející baterii (nebo jiné zařízení na ukládání elektrické energie). Vozidlovou část doplňuje detekční systém, který detekuje pevnou část dobíjecího zařízení a koordinuje jeho zapnutí a vypnutí. Indukční dobíjení v průmyslové dopravě Indukční dobíjení má své kořeny v aplikacích pro průmyslovou dopravu, v nichž má IPT Technology už 24letou tradici. Takováto řešení mohou mít různé podoby. Relativně nejjednodušší je indukční nabíjení pro kolejové dopravníky v průmyslových závodech, vedoucí souběžně s kolejovou dráhou. Jiným řešením je zabudování indukčních smyček do podlahy průmyslového závodu, jejichž prostřednictvím pak lze nabíjet rozmanitá průmyslová vozidla a dopravníky s elektrickým pohonem (viz foto nahoře). Indukční smyčka zabudovaná v podlaze zároveň může sloužit pro řízení automatických průmyslových vozidel v areálu. Nabíjecí výkony u těchto aplikací se pohybují přibližně v rozmezí 5 – 30 kW (zaokrouhleno). A konečně lze indukční dobíjení využít také v nabíjecích stanicích pro elektrické průmyslové vozíky. Nabíjecí výkony se zde mohou pohybovat řádově ve vyšších desítkách i malých stovkách kW. Indukčně dobíjené elektrobusy Možné použití indukčního dobíjení je však mnohem širší. Technologie od obou uvedených výrobců byly aplikovány mimo jiné pro průběžné dobíjení elektrobusů, například v anglickém městě Milton Keynes nebo v německém Braunschweigu či Mannheimu i v dalších městech. Není bez zajímavosti, že indukční dobíjení představovalo nejspíš vůbec první systém průběžně dobíjených elektrobusů. Již v roce 2003 vyjelo na linky v centru italského Turína 23 elektrických midibusů s olověnými gelovými trakčními bateriemi a indukčním dobíjením IPT (viz foto níže) – blíže viz ve studii E-mobilita v MHD od provozovatelů tohoto portálu. IPT Technology a Bombardier společně v elektromobilitě Zatímco IPT Technology rozvíjí indukční dobíjení především v oblasti průmyslu, odkud expandovala i do městské mobility (viz výše příklady průmyslových aplikací a elektrobusů v Milton Keynes a v Turíně), Bombardier se svým řešením PRIMOVE rozvíjí od začátku městskou mobilitu, a to jak pro elektromobily, tak pro elektrobusy (viz příklady z Německa). Společně tak pokrývají technologická řešení zahrnující širokou škálu nabíjecích výkonů od jednotek po stovky kW a překrývají se v oblasti řešení pro nabíjecí výkony kolem 100 kW. Kromě jiného bude IPT Technology v blízké době zapojen například do inovativního projektu britské vlády jménem OSRIC (On street Residential Inductive Charge, tedy Indukční nabíjení na ulicích pro rezidenty). Jeho náplní bude zkušební indukční dobíjení 14 automobilů různých značek přes noc, aniž by bylo nutno instalovat povrchové nabíjecí stanice a řešit problém s nabíjecími kabely jako zdroji rozmanitých praktických komplikací. V tomto projektu se naplno uplatní synergie obou výrobců. Je to jedna z mnoha ukázek, jak se v současné době sbližují dva zdánlivě odlišné trendy: Industry 4.0 v průmyslové výrobě a smart city v městské mobilitě. Společným jmenovatelem je rozvoj moderních technologií, který se odmítá uzavřít do úzkých hranic hospodářských sektorů a profesních komunit. redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázek © IPT Technology
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|