![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021. Pro pilotní projekt dodal New Flyer celkem 45 použitých bateriových modulů o celkové hmotnosti 1,5 tuny. A jak recyklace lithiových baterií probíhá? Prvním krokem je mechanické zpracování baterií. Na začátku tohoto procesu jsou použité baterie obsahující elektrickou energii v různém množství. U společnosti Li-Cycle funguje tento krok tak (viz foto níže), že baterie jsou automaticky sešrotovány na sypký substrát, aniž by byly předtím tříděny, rozebírány, vybíjeny nebo jakkoli jinak upravovány. Tento proces probíhá způsobem, který brání riziku exploze. Výsledkem jsou dva typy meziproduktů. Prvním je elektrodová hmota (tzv. černá masa), tedy černá granulovitá směs katodových a anodových materiálů, obsahující především lithium, nikl a kobalt, ale také grafit, měď a hliník. Druhým je směs mědi a hliníku – drobný šrot z kovových fólií uvnitř baterie. Baterie jsou automaticky sešrotovány na sypký substrátDruhým krokem je hydrometalurgické zpracování materiálu. Podstatou hydrometalurgických procesů je loužení jemnozrnné elektrodové hmoty (černé masy) ve vodě, v kyselinách nebo v solných roztocích. Výsledkem loužení (viz foto níže) jsou roztoky bateriových materiálů, které se do výsledné podoby pro další zpracování dostávají různými metodami srážení, tzv. rafinací, zahrnujícími např. cementaci, elektrolýzu, hydrolýzu, ohřev destilátorech a krystalizaci. Loužení jemnozrnné elektrodové hmotyKonečnými produkty těchto procesů, navenek vypadající jako prášek či mikrogranule různých barev, jsou především • lithium-karbonát, vhodný pro použití na výrobu elektrod lithium-iontových a lithium-polymerových baterií, ale například také ve sklářském a keramickém průmyslu, • sulfát kobaltu, vhodný především pro katody lithium-iontových a lithium-polymerových baterií obsahující kobalt, • sulfát niklu, vhodný především pro katody lithium-iontových a lithium-polymerových baterií obsahující nikl, • karbonát manganu vhodný pro rozmanité chemické aplikace. Všechny tyto materiály mají na výstupu z procesu složení a kvalitu takovou, aby z nich mohly být vytvořeny katody a anody pro nové baterie, případně pro jiné průmyslové využití. Procesy, které Li-Cycle při takovéto recyklaci používá, jsou vytvořeny tak, aby byly ekonomické i ekologické. Pomocí těchto patentovaných technologií lze, podle společnosti Li-Cycle, recyklovat přinejmenším 95 % všech materiálů obsažených v lithium-iontových bateriích. Technologie Li-Cycle se významně liší od tradičních způsobů recyklace lithiových baterií v obou krocích: V prvním kroku je to zmíněné automatizované šrotování místo náročného vybíjení a rozebírání baterií. Ve druhém kroku jsou to zmíněné mokré procesy namísto tradičních tepelných procesů, při nichž lithium prakticky odchází ve formě spalin a přispívá tak k dalším emisím. Při tradičním způsobu je tak recyklována jen zhruba polovina materiálu. Mokré procesy jsou přitom méně náročné na energii a neprodukují škodlivé emise ani odpady, které by bylo nutno skládkovat. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Li-Cycle Corp. Další informace zde a také zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|