Ballard představil osmou generaci palivových článků,
určenou pro těžká vozidla
23.9.2021 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků.
Základem této nové generace palivových článků je
jednotka o výkonu 100 kW – viz foto její montáže na podvozek
palivočlánkového nákladního automobilu. 
Mezi charakteristické vlastnosti této jednotky patří
kompaktní a inovativní konstrukce. Lze ji tudíž integrovat do
motorového prostoru nebo na střechu vozidla. S tím se pojí snadná
instalace, servis a údržba. Dalšími význačným rysem je široký rozsah
provozních podmínek co do podnebí a vnějších teplot (–30 ° C až +50 °
C).
Provozní životnost této palivočlánkové jednotky do její
nutné repase udává výrobce ve výši 25 000 hodin.
Oproti předchozí generaci palivočlánkových jednotek
Ballard pro těžká vozidla představuje osmá generace následující
zlepšení:
• o 44 % menší velikost,
• o 33 % menší hmotnost,
• o 40 % nižší náklady
životního cyklu díky menšímu počtu komponent, které jsou zároveň
robustnější a trvanlivější, a také díky zjednodušené preventivní údržbě.
Významnou výhodou je rovněž nízká uhlíková stopa této
palivočlánkové jednotky, která je podle výrobce nižší než její
bateriový ekvivalent. Tímto ekvivalentem se obecně rozumí produkce
skleníkových plynů související s bateriemi, zahrnující těžbu a
rafinování prvků použitých v bateriích, výrobu materiálů pro baterie,
vlastní výrobu baterií a recyklaci baterií po ukončení jejich života.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard Power Systems
Další
informace zde
Přečtěte si také:
12.8.2021 Koncem června 2021 byl učiněn důležitý krok k realizaci vodíkových a
palivočlánkových technologií v ČR: Vláda ČR schválila Vodíkovou
strategii České republiky, kterou připravil její gestor, Ministerstvo
průmyslu a obchodu. Tato strategie je bezesporu důležitým dokumentem
pro rozvoj vodíkové ekonomiky v ČR. Zároveň budí v čtenáři některé
otázky, na něž dá odpověď teprve čas.
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem. 
23.2.2021 Již letos začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu
palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází
ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním
provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní
lodní dopravy v San Franciscu. 
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
10.2.2021 Standardizace
baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o
několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v
mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká
do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení
činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést
nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u
nomenklatury pro baterie. 
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory
představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň
baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich
elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro
významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích
v říční plavbě nebo na trajektech představil
kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020
vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod
produktovým označením FCwaveTM. 
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem. 

|