FCwaveTM: Ballard představil první komerční palivový
článek pro pohon lodí
11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory
představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň
baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich
elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro
významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích
v říční plavbě nebo na trajektech představil
kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020
vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod
produktovým označením FCwaveTM. 
FCwaveTM (viz foto) je 200kW palivočlánková
jednotka, kterou lze škálovat až do mutimegawattových energetických
zdrojů pro pohon velkých lodí.
Tuto jednotku lze použít dvěma způsoby: Prvním z nich je
primární zdroj energie pro pohon námořních a říčních lodí, jako jsou
trajekty, remorkéry a rybářské lodě. Stejně tak ji lze použít jako
stacionární zdroj pro provoz hotelů a dalších pomocných zařízení na
velkých výletních lodích při jejich kotvení v přístavu, kde za
normálních okolností znečišťují prostředí motory dodávající elektřinu
pro tento účel (v námořní terminologii se pro tento provoz používá
výraz „cold ironing“, tedy doslova „studené žehlení“).
Palivočlánková jednotka FCwaveTM se vyznačuje některými
významnými provozními vlastnostmi. Patří k nim špičková provozní
životnost větší než 30 000 hodin, energetická efektivnost přesahující
55 % i nízká jednotková hmotnost ve vztahu k výkonu ve výši 4,4 kg/kW
(pro představu, jde o parametr s výhradami srovnatelný s motorem
rychlého motorového člunu, zatímco např. jednotková hmotnost u motorů
pro velké námořní lodě přesahuje 33 kg/kW). Vzdálenost, kterou
palivočlánková loď ujede na jedno naplnění nádrží, je fakticky omezená
pouze zásobami vodíku.
Významná je rovněž flexibilita při škálování základních
jednotek do různě výkonných zdrojů, spolehlivý provoz a odzkoušený
servisní model.
Palivočlánková jednotka FCwaveTM je nyní v procesu
schvalování u renomované certifikační organizace pro lodní průmysl
DNV-GL sídlící v Norsku.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard Power Systems
Další
informace zde
Přečtěte si také:
13.7.2020
Začátek července 2020 se stal významným milníkem v
evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo
dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od
společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové
elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. 
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 
6.6.2019 Vodní doprava
je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: 
31.5.2019
Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
14.5.2019 Zplodiny z
lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 
11.7.2018 Velké
námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 

|