Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně
bude tlačit palivočlánkový remorkér
6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: V rámci evropského
projektu Flagships (česky: „Vlajkové lodě“) byla zahájena spolupráce
kanadského dodavatele palivočlánkových technologií Ballard s dalšími
členy projektového konsorcia na dodání pohonných jednotek pro tlačný
remorkér na řece Rhôně. 
Palivočlánkový tlačný remorkér podobný těm, které jsou
běžně provozovány na Rhôně (viz foto výše) bude od roku 2021
provozován francouzskou plavební společností Compagnie Fluviale de
Transport (CFT) ze skupiny Sogestran Group.
Ballard dodává široko škálu palivočlánkových jednotek pro rozmanité účely. Pro
lodní průmysl nabízí modulární řešení ve výkonovém rozmezí od 100 kW do
více než 1 MW, tak aby vyrobená elektrická energie stačila nejen na
vlastní pohon lodi, ale zabezpečila také všechna pomocná zařízení i
potřebnou zálohu. Pro palivočlánkový remorkér dodá Ballard v roce 2020
dvě 200kW palivočlánkové pohonné jednotky. Elektrickou výzbroj dodá
skupina ABB.
Vodík pro palivočlánkový remorkér bude vyráběn v
elektrolyzérech na břehu řeky. Celý energetický řetězec pro tento
projekt tedy bude plně bezemisní.
Zmíněný projekt Flagships s celkovým rozpočtem 7 miliónů
EUR (přes 180 mil. Kč), spolufinancovaný z prostředků Společného
podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) předpokládá 18měsíční
demonstrační fázi, po níž by měl palivočlánkový remorkér přejít do
normálního komerčního provozu. Cílem projektu je prověřit praktické
fungování a nákladovou efektivnost využití palivočlánkových technologií
ve vodní dopravě.
Druhým demonstračním provozem v rámci tohoto projektu je
palivočlánkový trajekt norské společnosti Norled, rovněž
vybavený palivočlánkovými jednotkami Ballard. Zatímco však trajekt bude
používat kapalný vodík, u remorkéru se předpokládá vodík v plynném
stavu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard Power Systems
Další
informace zde a
také zde
Přečtěte si také:
14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 
25.2.2019
Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města. 
17.1.2019 Když
před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže –
americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
31.10.2018 Společný
podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
11.7.2018 Velké
námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 
24.5.2018 Provozování
elektrických nákladních automobilů se až
dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský
projekt FREVUE. S
rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou
ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům
se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern
Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku
2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje
energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu
na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 
12.12.2017 Jména
ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod),
zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
27.11.2017 Málokteré
odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky
elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto
dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout
na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové
základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v
polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru
elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy
Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v
palivočlánkových zdrojích. 
8.9.2017 Jezero
Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti
SerEnergy 

|