Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody
Baldeneysee
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy,
který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první
metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. 
Hlavním zdrojem elektřiny pro pohon lodi je 100kW
trakční baterie. Palivočlánkový zdroj slouží jako prodlužovač
vzdálenosti, umožňující lodi celodenní provoz na jedno nabití a
naplnění nádrže metanolem.
Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv.
reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je směs metanolu a
vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do výparníku. Zde
vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při
styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na
vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s
PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro své fungování teplo,
které dodává jednak sám palivový článek a jednak spalování přebytečného
vodíkového plynu v hořáku. Elektrolytem je vysokoteplotní polymerová
membrána. Elektrická účinnost celého systému činí 40 – 50 %.
Loď MS innogy (viz foto nahoře) má metanolový palivočlánkový
zdroj o výkonu 35 kW, složený ze sedmi 5kW modulů (viz foto níže). Jako
zásobník metanolu slouží 330l nádrž.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či
onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid
uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí,
které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces
uhlíkově neutrální.
Projekt je součástí environmentální strategie města
Essenu, kdysi jednoho z nejdůležitějších center těžby uhlí a výroby
oceli v Německu, které bylo pro rok 2017 jmenováno „zeleným hlavním
městem Evropy“. Zároveň je to jeden z projektů „zelené“ energie u
německé energetické společnosti Innogy, která město Essen zásobuje
elektřinou.
Nehlučné a bezemisní elektrické vyhlídkové lodě nicméně
nejsou v Evropě zcela výjimečné. Jejich park (ovšem s čistě bateriovými
zdroji elektřiny) provozuje jako součást své strategie také například
Brno, a to již od roku 1946. Důvod nasazení elektrického pohonu byl v té
době ovšem prozaičtější, než péče o životní prostředí: poválečný
nedostatek pohonných hmot.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
SerEnergy A/S
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. 
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|