Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice
jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. Součástí rozvojového projektu je rovněž dodání
elektrolyzéru pro bezemisní výrobu vodíku, díky němuž se SunLine
Transit Agency stane provozovatelem nejrozsáhlejší vodíkové plnicí
stanice využívající obnovitelné zdroje v USA.
12,5m palivočlánkové autobusy New Flyer Xcelsior,
použité například v rámci projektu Whistler Fuel Cell Buses
mají
standardně přepravní kapacitu až 40 sedících a až 37 stojících. K
pohonu slouží osvědčená technologie Siemens ELFA2 se 160kW trakčním
elektromotorem. Na rozdíl od vozidel pro projekt ve Whistleru
používajících palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Ballard
bude tentokrát hlavním zdrojem energie pohonná jednotka
CelerityPlus™ od jiného kanadského dodavatele, společnosti Hydrogenics.
Kompaktní palivočlánková jednotka Hydrogenics
CelerityPlus, určená pro těžká palivočlánková vozidla, dává 60kW výkon
při výstupním napětí 300 – 640 V DC a výstupním proudu do 200 A. Má
rozměry 800×375×980 mm (nezahrnuje čerpadlo chladicí kapaliny a
vzduchový filtr) a hmotnost 275 kg. Je konstruována tak, aby šla
jednoduše zabudovat do vozidlové konstrukce upravené pro různé druhy
pohonů, jako jsou například právě autobusy New Flyer Xcelsior (viz
foto). Palivočlánkové autobusy New Flyer standardně předpokládají
řešení, kdy zásoba vodíku vystačí na více než 300 mil (cca 480 km) na
jedno naplnění nádrže.
Předpokládá se, že uvedené autobusy budou nasazeny na
pravidelných linkách SunLine Transit Agency z Indio do Mecca/Oasis, na
nichž poskytnou 98% dopravní obsluhu znevýhodněných komunit. Přitom
budou sbírat provozní data, která dále přispějí ke komercializaci
palivočlánkových autobusů v USA.
1,5MW elektrolyzér řady HyLyzer™, rovněž od
Hydrogenics, dodaný v rámci tohoto projektu, využívá technologii
protonvýměnné membrány (PEM). Je schopen vyrobit až 400 kg vodíku
denně, a zásobit tak palivem až 15 palivočlánkových autobusů.
Celý projekt je financován dotací 12,5 mil. dolarů (cca
310 mil. Kč) z fondu California Climate Investments, který má jako
jednu z podmínek minimálně 35 % znevýhodněných komunit využívajících
přínosy dotace.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
New Flyer Industries, Inc.
Další informace zde a také zde
a také zde
Přečtěte si také:
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok
2016. 
3.1.2017 Na mezinárodní
konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
16.12.2016 Jak již bylo
na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto
trolejbusy.
10.11.2016 O
parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické
autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
8.11.2016 Nadpis
tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má
reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových
vlaků v Německu získal v
listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná
veřejnost, od prosince 2017 budou na trati
Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové
vlaky Alstom iLint.
30.9.2016
Čína představuje v současné době velký a rostoucí
trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto
dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD
se svým bateriovým
elektrobusem.
Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s
palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016
dodavatelská smlouva mezi
čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co.,
Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na
dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD.

20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
18.8.2016 V
červenci 2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA
(Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme
některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 

|