Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800
palivočlánkových tahačů Nikola One
24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až
dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský
projekt FREVUE. S
rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou
ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům
se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern
Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku
2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje
energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu
na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 
Nikola One (viz foto) je produktem ambiciózního
start-upu Nikola Motors z amerického Salt Lake City. Tahač Nikola One
je poháněn šesti střídavými elektromotory o celkovém výkonu 745 kW
doplněnými o dvourychlostní automatickou převodovku, které vyvinou
tažnou sílu 1475 Nm.
Jako zdroj energie slouží 300kW palivočlánková jednotka
od švédského výrobce PowerCell AB kombinovaná s 320kWh trakčními
bateriemi, které vyrovnávají výkyvy ve spotřebě energie, například ve
stoupání.
Vozidlo s nákladem 30 tun má podle výrobce dojezd na
jedno naplnění nádrží v rozmezí 800 – 1200 mil (cca 1 290 and 1 930 km).
Předpokládá se, že nasazení palivočlánkových tahačů
sníží uhlíkovou stopu logistiky koncernu Anheuser-Busch o 18 %. V
přepočtu to odpovídá uhlíkové stopě 13 tisíc osobních automobilů.
Kromě těchto palivočlánkových tahačů objednal
Anheuser-Busch již v roce 2016 také 40 bateriových tahačů typu Tesla
Semi. Jejich dojezd na jedno nabití baterií je nicméně oproti
palivočlánkovým tahačům „pouhých“ 500 km, tedy zhruba třetinový až
čtvrtinový.
Pro zajímavost ještě dodejme, že Anheuser-Busch není
jediným pivovarnickým koncernem, který elektrifikuje svůj park
nákladních vozů. Známý pivovar Heineken například používá při rozvážce
piva v Amsterodamu kromě jiného osm 13t nákladních elektromobilů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 
8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 
2.3.2018
Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje
od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste. 
13.2.2018 Od ledna 2017,
tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových
autobusů. 
12.1.2018 Projekt
palivočlánkových vozů taxi v
Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
2.1.2018 V listopadu
2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici
zde. 
23.8.2017 Americký
obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
30.5.2017 Elektrifikace
těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního
vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
11.5.2017 Kalifornský
dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior®
od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku
2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město
Aberdeen provozuje park
deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai,
z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
3.1.2017 Na mezinárodní
konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|