6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě
od roku 2013
2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste.
Regionální rozložení prodejů ukazuje graf níže. Je zřejmé, že
světovou jedničkou jsou z regionálního pohledu USA, tedy konkrétně
Kalifornie, kde se prodala více než polovina všech palivočlánkových
automobilů. Následuje Japonsko s téměř 40 %, které je (paradoxně) na
druhém místě, přestože odtud pocházejí hlavní prodávané značky
palivočlánkových automobilů. Na třetím místě je Evropa s necelými 10 %
prodejů. 
Jak ukazuje další graf níže, z hlediska prodávaných značek,
resp. výrobců, jasně dominuje Toyota, konkrétně její sedan Toyota Mirai, která
představuje více než tři čtvrtiny veškerých prodejů palivočlánkových
automobilů. 
Základem pohonu tohoto vozidla je systém Toyota Hybrid
Synergy Drive, známý například z hybridních vozů Toyota Prius. Vlastní
pohon v jeho nejnovější verzi obstarává synchronní střídavý
elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW,
pracující s napětím 650 V AC. Jako zásobník elektrické energie slouží
nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah.
Systém je doplněný ostatní trakční výzbrojí (trakční invertor) a
účinným energetickým managementem.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková
jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa
(700 barů). Měrný výkon palivového článku činí 3 kW/litr, čímž se řadí
mezi nejúčinnější produkty svého druhu na světě. Palivový článek během
provozu běží nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí trakční
baterii. Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité situace z
baterie nebo přímo z palivového článku.
Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže
činí cca 650 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 minuty.
O zbývající čtvrtinu prodejů se dělí Honda se svým
modelem Honda Clarity a podílem na
trhu 13 % a Hyundai s modelem Hyundai ix-35 a 11% podílem
na trhu.
Trh s palivočlánkovými vozidly prudce expanduje. Jejich
prodej v roce 2017 byl více než dvojnásobný oproti prodejům v
předchozích letech.
Předpokládá se, že v roce 2021 bude mít své
palivočlánkové modely nejméně 11 světových automobilek. V prvé řadě
jsou to stávající výrobci, jako již zmíněné značky Toyota, Honda a
Hyundai a dále Kia, Lexus, Mercedes-Benz a
BMW. Jako nově
vstupující výrobce na trh palivočlánkových vozidel uvádí zpráva Tata
Motors, Pininfarina S.p.A. (dceřiná firma Mahindra & Mahindra),
Riversimple a RONN Motor Group.
Zpráva uvádí, že trh palivočlánkových vozidel brzdí
nedostatečně rozvinutá vodíková plnicí infrastruktura, což nahrává
převaze prodejů čistě bateriových elektromobilů, jichž podle některých
zdrojů dnes jezdí po světě více
než 3 milióny. Zpráva zároveň
upozorňuje, že tato převaha může být pouze dočasná.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. 
23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|