Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových
autobusů pro Evropu
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 
Cílem projektu JIVE (viz výše foto ze zahájení projektu) je
přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v Evropě
prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel, čítajících
každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci projektu JIVE
mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových autobusů v 9
místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii, Dánsko, Lotyšsko
a Německo.
Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022. Jeho celkový
rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32 mil. € (cca
816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů.
Stejný cíl jako projekt JIVE má i jeho následovník,
projekt JIVE 2, v jehož rámci by mělo být uvedeno do provozu celkem 152
palivočlánkových autobusů ve 14 místech Evropy zahrnujících Francii,
Německo, Island, Norsko, Švédsko, Nizozemí a Velkou Británii.
Projekt JIVE 2 potrvá do konce roku 2023. Jeho celkový
rozpočet činí 224,5 mil. € (cca 5700 mil. Kč), z toho 25 mil. € (cca
640 mil. Kč) představuje dotace z evropských zdrojů.
Poznámka: Společný podnik pro palivové články a vodík
(FCH JU), jehož prostřednictvím jsou tyto projekty spolufinancovány, je
partnerstvím Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro
rozvoj vodíkových a palivočlánkových technologií.
Celkem tedy oba projekty JIVE uvedou do provozu 291
palivočlánkových autobusů. Spolu s těmi, které jsou již nyní
provozovány, tak v ulicích evropských měst bude po roce 2020 jezdit
před 400 palivočlánkových autobusů. To je stále významně méně než
elektrické autobusy s čistě bateriovými pohony, tedy bateriové
elektrobusy, plug-in hybridní autobusy a parciální trolejbusy, jichž
jezdí již dnes v Evropě více než tisíc a předpokládá se další významný
nárůst (viz zpráva
z konference Elektrické autobusy pro město VI a související prezentace).
Je to nicméně již dost na to, aby zkušenosti z provozu vozových parků –
tedy ne již jednotlivých prototypů – v reálných podmínkách a při
odpovídající velikosti výrobních sérií významně napomohly
komercializaci palivočlánkového autobusu jakožto produktu pro bezemisní
městskou mobilitu.
A jaká je situace s palivočlánkovými autobusy v ČR?
Jejich provoz se prozatím stále omezuje na demonstrační projekt TriHyBus.
Na jaře roku 2016 proběhla jednání o možném zapojení ČR do výše
zmíněného projektu JIVE, tato jednání však skončila neurčitě.
O příčině této situace se lze pouze dohadovat. Jako
nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví kulturní rozdíly mezi oběma
profesními komunitami: českými „vodíkáři“, reprezentovanými především
vysokými školami a výzkumnými organizacemi v čele s VŠCHT a ÚJV Řež, a
dopravci provozujícími městské autobusy. Tyto dvě komunity prozatím,
jak se zdá, nenašly společný jazyk, což bývá v manažerské praxi mnohem
větší překážkou, než problémy v oblasti technologie nebo provozní
ekonomiky.
Nicméně Národní akční plán Čistá mobilita s rozvojem
palivočlánkové mobility pevně počítá. Na základě zpracovaných studií se
kromě jiného v ČR předpokládá do roku 2025 vybudování dvanácti
vodíkových plnicích stanic – první výzvy pro jejich podporu z
Operačního programu Doprava byly avizovány již na jaro 2018. Je možné,
že to bude impulsem k navázání na úspěšný, ale osaměný projekt TriHyBus.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FCH JU
Další informace zde a také
zde
a také zde
Přečtěte si také:
2.1.2018 V listopadu
2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici
zde. 
11.5.2017 Kalifornský
dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior®
od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku
2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok
2016. 
3.1.2017 Na mezinárodní
konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
16.12.2016 Jak již bylo
na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto
trolejbusy.
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|