Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug
Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků
23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. Do konce roku 2017 bude vodíkovou technologií v celkové
hodnotě 80 mil. dolarů (cca 1,8 mld. Kč) vybaveno prvních deset z nich.
Součástí dohody je zároveň oblast podnikových a projektových financí,
zahrnující mj. možnost nákupu akcií Plug Power řetězcem Walmart. 
Palivočlánkové vozíky se podobně jako bateriové
manipulační vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články
jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé
významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších
provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a
dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých
zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 %
nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
Řetězec Walmart v současné době provozuje více než 6 600
manipulačních vozíků ve svých areálech v Severní Americe, a je tak na
světové špičce ve využívání této techniky. Plug Power, který začal s
tímto řetězcem spolupracovat v roce 2014, dosud dodal 5 500
energetických jednotek pro palivočlánkové vozíky provozované v celkem
22 areálech tohoto řetězce.
Palivočlánkové jednotky GenDrive od Plug Power patří k
typickým pohonným jednotkám pro palivočlánkovou manipulační techniku ve
světě. Tato jednotka pracuje s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48
V DC při výkonu 10 kW. Primárním zdrojem energie jsou palivové články
kanadského výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8
kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně
než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 %
veškerých provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.
Plug Power dodává rovněž vodíkové plnicí stanice pod
značkou GenFuel.
Také v Evropě je využívání palivočlánkových
manipulačních technologií podporováno. Počet těchto vozíků se však
pohybuje o jeden řád níže, tedy ve stovkách. Příkladem je francouzský
obchodní řetězec Carrefour.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Plug Power Inc.
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.10.2016 Palivočlánkové
manipulační vozíky jsou jedním z
důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl
(podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet
nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě
jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT
Europe
spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se
evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu
rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 
6.9.2016 Mezi
„praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li
mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické
manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady
důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v
tisících,
Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150
vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá
pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na
konci srpna 2016.
9.8.2016 V červenci
2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 
2.8.2016 Pod značkou
Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017
dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV
(viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje
palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se
zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým
zdrojem. 
25.7.2016 Dlouho
očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
8.4.2016 Prototyp
palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
15.1.2016 V
časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík
ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným,
redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře
našeho portálu. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 

|