Obchodní řetězec Carrefour dostane palivočlánkové
vysokozdvižné vozíky
6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li
mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické
manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady
důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v
tisících (viz např. článek o jejich použití v závodě BMW v Jižní
Karolíně),
Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150
vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá
pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na
konci srpna 2016. 
Skupina Carrefour je druhým největším maloobchodním
řetězcem na světě. Provozuje více než 12 300 obchodů ve 30 zemích. Ve
svém novém distribučním centru ve francouzském Vendin-lès-Béthune hodlá
použít 150 elektrických vozíků STILL řady 2 a 3. Do těchto původně
bateriových vozíků budou zabudovány palivočlánové jednotky
GenDrive.
GenDrive od společnosti Plug Power patří k typickým
pohonným jednotkám pro palivočlánkovou manipulační techniku ve světě.
Tato jednotka pracuje s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC
při výkonu 10 kW. Primárním zdrojem energie jsou palivové články
kanadského výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8
kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně
než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 %
veškerých provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se
palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články
jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé
významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších
provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a
dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých
zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 %
nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
I v případě skupiny Carrefour jsou hlavní důvody
zavádění palivočlánkové manipulační techniky ekonomické. Nové
distribuční centrum je od samého začátku řešeno tak, že nepotřebuje
rozsáhlý bateriový areál ani nutné úpravy elektroinstalace pro nabíjení
baterií, čímž významně šetří investiční náklady. Vybudování vodíkové
plnicí infrastruktury je naproti tomu mnohem méně nákladné.
Celý projekt včetně vodíkové infrastruktury v novém
distribučním středisku Vendin-lès-Béthune by měl být zprovozněn koncem
roku 2016. Tento projekt je součástí evropského programu HyLIFT Europe,
spolufinancovaného z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.8.2016 Pod značkou Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017
dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV
(viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje
palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se
zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým zdrojem. 
25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
29.6.2016 Německá
automobilka BMW je jedním z průkopníků
palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním
pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz
označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však
významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové
elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný
jako „5 Series GT“. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
15.4.2016
Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC
(Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během
této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových
autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla
jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel
cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů
palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro
zavádění této ekologické městské dopravy? 
8.4.2016 Prototyp
palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
18.3.2016 Pravděpodobně
první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj
čínského výrobce CRRC
Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 

|