HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty
palivočlánkových manipulačních vozíků
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší
produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností
bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění
vodíkové nádrže. Více než tisíc palivočlánkových manipulačních vozíků
je proto již nyní úspěšně provozováno v USA.
Ověření vlastností této technologie v provozu a podpora
její komercializace v evropských podmínkách byly hlavní náplní projektu
HyLIFT-DEMO, zahájeného v roce 2011, jehož závěrečný workshop proběhl v
červnu 2014. Koordinátorem projektu byla společnost
Ludwig-Boelkow-Systemtechnik GmbH. Dalšími členy projektového konsorcia
byly Technical University of Denmark, Evropská vodíková asociace (EHA),
Italská federace vědeckých a technických sdružení, Evropské partnerství
regionů pro vodík a palivové články, Výzkumné centrum FCH JU, H2Logic,
Linde AG, Stiftelsen SINTEF a TUEV SUED Industrie Service GmbH.
V rámci tohoto projektu, spolufinancovaného ze 7.
rámcového programu EU, bylo provozováno 11 palivočlánkových vidlicových
vozíků a jeden palivočlánkový letištní tahač. Některé z nich mají za
sebou více než 2000 hodin úspěšného provozu.
Projekt kromě jiného potvrdil snížení provozních nákladů
palivočlánkových vozíků oproti bateriovým, zejména díky úspoře
potřebného prostoru pro bateriové hospodářství i úspoře souvisejících
personálních nákladů. Rovněž ukázal, že důležitou podmínkou celkové
nákladové efektivnosti této technologie je dostupnost přiměřeně levného
vodíku na pracoviště.
Pokračováním projektu HyLIFT-DEMO je projekt
HyLIFT-EUROPE, zahájený v roce 2013, který bude do roku 2016 ve větším
měřítku sledovat zejména provozní uplatnění a celoživotní náklady této
techniky. V této souvislosti si klade ambiciózní cíle: 200
palivočlánkových manipulačních vozíků na 10 – 20 místech v Evropě,
vybavených plnicími stanicemi, s cílovou cenou vodíku 7 – 9 €/kg, tj.
cca 190 – 245 Kč/kg (pro srovnání, cena vodíku pro provoz českého palivočlánkového
autobusu TriHyBus je
120 Kč/kg). Takto rozsáhlý projekt by měl přinést výsledky s
dostatečnou vypovídací schopností pro budoucí zájemce o tuto
technologii.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
STILL GmbH/HyLIFT-DEMO
Další informace zde a také
zde
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na
celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 
2.10.2013
Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH,
známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie
značky
Newton vyráběný společností Smith Electric
Vehicles. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem
cesty. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v
rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 

|