Projekt HyFIVE: 110 palivočlánkových automobilů pro
Evropu
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura.
Tento projekt bude koordinován přímo kanceláří primátora
města Londýna (Mayor of London’s Office). Partnery projektu jsou dále
automobilky BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Toyota spolu s firmami a
dalšími organizacemi působícími v oblasti vodíkových technologií – Air
Products, Copenhagen Hydrogen Network, ITM Power, Linde, OMV, Element
Energy, PE INTERNATIONAL, Institute for Innovative Technology a
European Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU).
Hlavním smyslem projektu je ukázat palivočlánkové
technologie jako budoucí životaschopnou a kvalitní náhradu vozidel se
spalovacími motory. Město Londýn má v tomto směru ambice stát se
evropským leadrem. Odpovídá tomu i významné rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic v
Londýně, o níž jsme na našem portále psali již
zkraje loňského roku.
V roce 2015 se předpokládá vybudování šesti nových
vodíkových plnicích stanic – tři v Londýně a po jedné v dánských
městech Aarhusu a Odense a v rakouském Innsbrucku. Přidají se tak k
síti existujících 12 plnicích stanic používající tlak 700 barů, které
budou rovněž součástí projektu. V té době plánují někteří zúčastnění
výrobci uvést na evropský trh své nové palivočlánkové automobily.
Celkový rozpočet projektu činí 31 mil. liber, tj. více
než 1 mld. Kč.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také další
související články:
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla
naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014
Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013
O využití palivových článků pro manipulační vozíky
ve skladech jsme v naší rubrice
Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|