HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační
techniky
14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z
důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl
(podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet
nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě
jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT
Europe
spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články
a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se
evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu
rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se
palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články
jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé
významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších
provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a
dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých
zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 %
nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
Typickou pohonnou jednotkou pro tyto vozíky je 10kW
GenDrive od společnosti Plug Power, využívající palivové články
Ballard. Palivočlánkový pohon je zpravidla konstruován tak, aby zásoba
vodíku na jedno naplnění vystačila na provoz při osmihodinové směně.
Protože používané palivočlánkové energetické jednotky
nejsou nijak zvlášť citlivé na nízké teploty, hodí se tato technika
mimo jiné pro práci v chladírnách.
Nových 36 vysokozdvižných vozíků bylo nasazeno ve skladu
firmy FM Logistic v Neuville-aux-Bois, poblíž francouzského města
Orléans. Přidaly se tak k dalším deseti, které jsou již v tomto skladu
provozovány.
Projekt HAWL (z anglického Hydrogen And Warehouse
Logistics) probíhá od roku 2013 do toku 2017. Jeho koordinátorem je
francouzská společnost Air Liquide Advanced Business and Technologies.
Dalšími členy projektového týmu jsou organizace zaměřené převážně na
logistiku, manipulační techniku nebo plynárenství. Celkový rozpočet
projektu činí 8,6 mil. €, z toho cca polovinu pokrývá spolufinancování
ze 7. Rámcového programu prostřednictvím FCH JU.
Projekt si klade za cíl řešit příslušné bezpečnostní a
schvalovací otázky, projít požadovanými etapami certifikace a získat
nutná oprávnění k provozování palivočlánkových vozíků, následně
provozovat celkem 200 manipulačních vozíků třídy 1, 2 a 3 včetně
plnicích stanic v různých skladových areálech. (Poznámka: vozíky tříd
1, 2 a 3 zahrnují elektrické vidlicové vozíky pro běžný provoz, vozíky
pro provoz v úzkých prostorách a elektrické ruční vozíky s pákovým
ovládáním.) Přitom je společně měřena, hodnocena a prezentována jejich
produktivita.
Zatímco první evropské manipulační vozíky byly nasazeny
do provozu v Německu, Belgii a Dánsku v letech 2012-13, v současné době
je evropským leadrem v této oblasti Francie. Svědčí o tom i avizovaných
150
manipulačních vozíků v řetězci Carrefour.
redakce
Proelektrortechniky.cz
Foto © EHA
Další
informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
9.8.2016 V červenci
2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 
2.8.2016 Pod značkou
Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017
dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV
(viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje
palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se
zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým
zdrojem. 
25.7.2016 Dlouho
očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
29.6.2016 Německá
automobilka BMW je jedním z průkopníků
palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním
pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz
označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však
významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové
elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný
jako „5 Series GT“. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
26.4.2016 Schéma
car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. 
15.4.2016
Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC
(Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během
této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových
autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla
jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel
cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů
palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro
zavádění této ekologické městské dopravy? 
8.4.2016 Prototyp
palivočlánkového osobního
automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský
trh. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
18.3.2016 Pravděpodobně
první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj
čínského výrobce CRRC
Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 

|