ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových
systémech pro námořní lodě
12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
První konkrétní podobu má tato spolupráce v dodávce
100kW palivočlánkové jednotky Ballard typu FCveloCity® finské divizi
ABB Marine & Ports na začátku listopadu 2017. Při této
příležitosti se tato jednotka předvedla veřejnosti na newyorské výstavě
společnosti Royal Caribbean Cruises, Ltd., zaměřené na provozování
velkých výletních lodí, kde fungovala jako nezávislý zdroj energie (viz
foto). Jde o palivový článek používající jako elektrolyt protonvýměnnou
membránu (PEM) a jako palivo čistý vodík, podobně jako pohony
palivočlánkových autobusů nebo většiny palivočlánkových automobilů.
V první fázi by měla být tato jednotka využita jako
zdroj energie pro hotelové služby na lodi. Elektřina, kterou tyto
služby spotřebují, je totiž – je-li tradičně vyráběna pomocí
motorgenerátoru – významným zdrojem emisí škodlivých látek v přístavu,
kde takováto loď kotví na svých cestách. Testování tohoto způsobu
využití palivočlánkové jednotky by mělo začít na existujících lodích
Royal Caribbean třídy Oasis.
Po vyhodnocení výsledků bude v další etapě sledováno
možné využití palivových článků i pro vlastní pohon lodi. Toto využití
plánuje Royal Caribbean zejména u svých nově připravovaných velkých
výletních lodí třídy Icon, jejichž pořízení je plánováno v letech 2022
– 2024 a pro něž se předpokládá nízkoemisní, případně bezemisní provoz.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard Power Systems
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy 
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. 
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
29.9.2016 Lodní elektrická pohonná jednotka Azipod
od ABB slouží
již 25 let. Na začátku září 2016 představila společnost ABB nový
„přírůstek do rodiny“ v podobě typu Azipod XL (viz foto). Jeho
konstrukce umožňuje zvýšit hospodaření s palivem až o 20 % oproti
konvenčním pohonům s motorem uvnitř lodě. 
13.7.2016 Elektrický
pohon námořních lodí významně šetří palivo i
životní prostředí. Primárním
zdrojem elektřiny pro pohon zde nicméně stále zůstává dieselgenerátor
nebo turbína na zkapalnělý zemní plyn (LNG). Protože
víme o vysokoteplotních palivových článcích, používajících na vstupu
nejen čistý vodík, ale také zemní plyn nebo etanol, aniž by
přitom docházelo ke spalování,
vznesli jsme dotaz na amerického výrobce FuelCell Energy, který nám
poslal informace
o velmi zajímavém projektu elektrické námořní lodi jménem Viking Lady,
která je v provozu již od roku 2009. 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|