Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard
podepsaly memorandum
11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 
Společnost ABB se pohony a další elektrickou výzbrojí
námořní lodí zabývá tradičně již desítky let – je známá například jako
dodavatel pohonných jednotek Azipod pro rozmanité
druhy lodí. Pohonná jednotka Azipod představuje elektromotor s lodním
šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Zdrojem
elektřiny pro pohon je buďto tradiční generátor, který může využívat
různé nízkoemisní technologie – například zkapalněný zemní plyn (LNG),
anebo právě palivočlánková jednotka využívající pouze vodík a vzdušný
kyslík.
Ballard je zavedeným
dodavatelem palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla, používajících
technologii protonvýměnné membrány (PEM).
Spolupráce obou firem byla veřejnosti avizována již
koncem roku 2017. Konkrétní podobu měla tato spolupráce v dodávce 100kW
palivočlánkové jednotky Ballard typu
FCveloCity® finské divizi ABB Marine & Ports na začátku
listopadu 2017. Tato palivočlánková jednotka by měla sloužit jako zdroj
energie pro hotelové služby na lodi. Elektřina, kterou tyto služby
spotřebují, je totiž – je-li tradičně vyráběna pomocí motorgenerátoru –
významným zdrojem emisí škodlivých látek v přístavu, kde takováto loď
kotví na svých cestách.
Palivočlánková jednotka pro pohon námořních lodí ovšem
představuje novou výzvu: Od tradičních energetických jednotek pro těžká
vozidla s výkony pohybujícími se v řádech desítek, maximálně malých
stovek kilowattů, je nyní třeba přejít o řády výše. Cílem spolupráce je
sestrojit elektrický pohon využívající jako zdroj energie
palivočlánkovou jednotku o výkonu 3 MW – tedy 3 000 kW. Celý takovýto
energetický systém by měl mít podobu kompaktní jednotky, svými rozměry
nepřesahující tradiční spalovací lodní motor s příslušenstvím.
Součástí řešení, které v rámci spolupráce dodá ABB, bude
nejen sám pohon, ale také veškerá automatizace pro plynulý, bezpečný a
efektivní provoz námořních lodí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © ABB
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv
železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z
provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla
nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a
elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z
cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení
vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný
projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing
železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2018. 
24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až
dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský
projekt FREVUE. S
rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou
ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům
se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern
Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku
2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje
energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu
na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 
2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste. 
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|