3D tisk ve velkém: už i plastové čelo tramvajového vozu
15.4.2019 Aditivní výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě
používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho
prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných
materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované
výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových
komponent pro železniční osobní vozy. S
postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí
vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz
foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla
odborná veřejnost informována v březnu 2019. 
Tramvajové čelo bylo vyrobeno 3D tiskem u výrobce RL
Components, který je dceřinou společností CAF. Na jeho vývoji se
podílela divize CAF Digital & Design Solutions.
Čelo tramvaje bylo „vytištěno“ pomocí 3D tiskárny HP
Multi Jet Fusion z plastového materiálu PA12. Jde o semikrystalický
polyamid 12, tedy polymer s dlouhým řetězcem, obsahující amidové
jednotky (N-H-C=O). Tento materiál se vyznačuje velmi vysokou
houževnatostí, výbornou chemickou a tepelnou odolností, velkou
rozměrovou stabilitou a nízkou hustotou.
Ve skupině CAF není výroba pomocí 3D tisku novinkou. Od
roku 2016 zde bylo vyrobeno touto technologií kolem 2,4 tisíce
rozmanitých drobných součástek doplňujících sedadla, okna a dveře u
dodávaných vozidel, jako například držáky nápojů. Lze se s nimi setkat
například v tramvajích pro australské město Newcastle a francouzský
Saint-Etienne, na lehké železnici v americkém Marylandu, v metru v
Mexiko City nebo ve vlacích britské železniční společnosti Northern.
Komponenty vyráběné touto technologií u CAF musí
přirozeně vyhovět požadavkům evropské normy EN 45 545 o protipožární
ochraně drážních vozidel.
Podle CAF může technologie 3D tisku v některých
případech umožnit až 50% úsporu výrobních nákladů. Další předností je
možnost rychlé reakce na okamžitý požadavek trhu – doba dodání se tak
může zkrátit z měsíce na týden. Lze přitom dodávat součástky i v malých
množstvích. V neposlední řadě je výhodou možnost dodat plastové
součásti v různých velikostech, aniž by k tomu bylo nutno vyrobit
příslušnou formu.
Stále však platí, že jde o poměrně novou výrobní
technologii, která má své omezení. Nejde jen o velikost tištěných
součástí, ale také o jejich tvar, který je někdy nutno přizpůsobit
možnostem 3D tisku.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
15.2.2019 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro
vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí
přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však
objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních
výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž
byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti
interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční
leasingovou společnost Angel Trains. 
4.2.2019 Uchovávání dat
o provedeném svařování za účelem
dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž
opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu.
Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat
produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost
Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé
velikosti podniků a rozsah použití. 
Komentář Nicka Offina, vedoucího
prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe
18.1.2019 Vzhledem
k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl
v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových
zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době
dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna
technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě
využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné
množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké
principy se dotknou výrobního sektoru. 
4.1.2019 Pod
názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu
Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh
osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde
uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné
softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní
byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití
zejména v následujících oblastech: 
3.1.2019 Svářeči
a lidé s ochrnutýma nebo jinak postiženýma
rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj
nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského
výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“,
tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci
2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva
práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. 
3.12.2018 Robotizace
se nevyhýbá ani vnitropodnikové logistice.
Příkladem je NIDEC GPM Group, německý výrobce vodních čerpadel v
automobilovém průmyslu, který zefektivnil díky mobilním robotům MiR100
svou vnitropodnikovou logistiku a zvýšil konkurenceschopnost.
Automatizací přepravních procesů navíc uvolnil své pracovníky na
produktivnější a méně namáhavé činnosti. Odborná veřejnost o tom byla
informována koncem listopadu 2018. 
8.11.2018 Automatizace
a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je
jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě
Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018
nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito
policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích
provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí
(CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a
zajistit jejich bezpečnost. 
18.4.2018 Potřeba
automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby
je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0
(nebo česky
Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy
je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od
různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na
průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže
poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele
TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO
přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru
TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách
Oslavany. 
19.9.2017 Ropné
tanky o průměru 40-80 metrů čistí první
certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který
může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují
jej kamery s datovými kabely made by Lapp. 

|