Přečtěte si:  Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi






Pozvánky na akce


Stalo se


















Umělá inteligence pomáhá automobilovému průmyslu

14.4.2025 Průmyslové výrobě vládne neúprosná konkurence. Jedním ze způsobů, jak v tomto dravém prostředí vítězit, je výroba, která se co nejrychleji a s co nejmenšími náklady dokáže přizpůsobit požadavkům trhu. Klíčem k flexibilní průmyslové výrobě je dnes virtualizace výrobního provozu, tedy rychlé vyzkoušení možných změn na počítačových modelech.

Příklad: Spolupráce Siemens a Audi

Společnosti Siemens a automobilka Audi přinášejí díky využití softwarem definované automatizace a umělé inteligence (AI) revoluci do oblasti výrobních procesů. Jejich dlouhodobé partnerství urychluje zavádění inovací v automobilovém průmyslu, které jsou založeny na integraci virtuálních a hardwarových řídicích systémů, pokročilých bezpečnostních funkcích a zefektivňování výrobních procesů.

Audi ve svém německém závodě Böllinger Höfe v Neckarsulmu využívá na montážní lince pro karoserie systém Simatic S7-1500V, což je vůbec první virtuální řídicí systém Siemens. Tento virtuální řídicí systém je zcela nezávislý na hardwaru a nabízí stejné funkce jako jeho hardwarový protějšek. Je plně kompatibilní s portfoliem produktů a řešení pro plně integrovanou automatizaci (TIA) a může být navržen prostřednictvím inženýrského rámce TIA Portal. Uživatelé mají přístup ke všem funkcím, rozhraním a nástrojům, které znají z předchozích zkušeností s hardwarovými PLC. Řídicí systém je dostupný přes Industrial Edge a může být začleněn přímo do místní IT infrastruktury. Audi tak může virtuální PLC řídit centrálně a flexibilně ho přizpůsobit konkrétním potřebám.

Modelování řídicích systémů

Jakýmisi „mozky“ strojních a výrobních zařízení jsou jejich řídicí systémy. Audi ve spolupráci se Siemens vytváří jejich virtuální podobu a přenáší je do cloudu. Tímto způsobem se v Audi urychlí digitální transformace a zvýší vstřícnost výroby vůči trhu, a zároveň její efektivita a bezpečnost.

Umělá inteligence (AI) kontroluje také kvalitu svařování karoserií

Výrobce automobilů Audi rovněž využil portfolio produktů a řešení Siemens k zavedení automatizace v oblasti optické kontroly s využitím umělé inteligence. Cílem je automatizovat detekci a odstranění rozstřiku ze svařování na karoseriích pomocí specificky vytrénovaného algoritmu umělé inteligence a snímků s vysokým rozlišením. Výsledkem je vyšší kvalita karoserií, rychlejší a efektivnější výrobní procesy a vyšší bezpečnost na pracovišti.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Siemens

Přečtěte si také:

Automobilový průmysl se rychle automatizuje, bez kvalifikovaných lidí to ale nejde: výsledky průzkumu Automotive Manufacturing Outlook Survey

7.4.2025 Třetí průzkum Automotive Manufacturing Outlook Survey, který uskutečnila společnost ABB Robotika ve spolupráci s předním odborným časopisem Automotive Manufacturing Solutions, zdůraznil zásadní důležitost přechodu k „chytrým továrnám", který budou muset zrealizovat všichni globální výrobci a hlavní dodavatelé. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2025. 


Simulační software v lakovnách zefektivňuje výrobu automobilů

6.2.2025 Při přechodu na digitální výrobu v automobilovém průmyslu hrají významnou roli rychlejší a energeticky účinnější řešení pro lakovací procesy. ABB a rakouská společnost Engineering Software Steyr GmbH spolupracují na využití softwaru, který v této oblasti může přinést významné zefektivnění. Odborná veřejnost o tom byla informována v lednu 2025. 


Jak technologie IO-Link a moduly MVK Pro od Murrelektronik mění výrobu ocelových trubek

21.1.2025 Třinecké železárny, jako jeden z nejvýznamnějších českých producentů oceli, se neustále snaží zlepšovat své výrobní procesy a držet krok s nejnovějšími technologickými trendy. Jedním z posledních kroků na této cestě byla zásadní modernizace ve Válcovně trub Ostrava, která přinesla novou úroveň efektivity a kvality do výroby ocelových trubek. Tento projekt zahrnoval instalaci dvou nových řezacích strojů, které jsou určeny ke krácení polotovarových bloků pocházejících z procesu kontinuálního lití.


Co s elektronickým odpadem? Odpověď přinesou robotické mikrotovárny

31.10.2024 Pokroky v umělé inteligenci, strojovém učení a cloudové technologii nutí datová centra častěji modernizovat a rozšiřovat svá zařízení. Již dnes datová centra významně přispívají k objemu 2,6 mil. tun elektronického odpadu, každoročně vyprodukovaného na celém světě. Předpokládá se, že do roku 2030 vzroste tento objem celosvětově na 75 mil. tun. 


Program Roboty do škol uvádí studenty do světa automatizace

27.9.2024 V rámci programu Roboty do škol společnosti ABB působí v současné době 45 robotů na vysokých školách a 30 na středních školách. Programu se účastní 7 vysokých škol a více než 60 škol na středním vzdělávacím stupni. V září 2024 dosáhl tento program „třičtvrtěmilníku“: do českých škol byl dodán 75. robot. 


Platforma Omnicore umožňuje automatizaci i ve velmi přesné výrobě

28.6.2024 Automatizace průmyslových procesů zasahuje do všech odvětví. Týká se to i těch, kde je důležitá maximální přesnost, jako je obloukové svařování, montáž displejů mobilních telefonů, nebo lepení a řezání laserem. Právě automatizaci těchto odvětví napomáhá inteligentní automatizační platforma OmniCore™ od ABB, s níž byla naše odborná veřejnost seznámena v červnu 2024. 


Digitální energetické dvojče: počítačový model pomáhá Mercedes-Benz přecházet na obnovitelné zdroje energie

11.6.2024 Digitální dvojče je počítačový model skutečného automatizovaného zařízení, na němž lze simulovat jeho fungování, komunikaci mezi jeho složkami apod. Digitální dvojče se může učit z různých zdrojů a adaptovat na měnící se podmínky. Takovýmto nástrojem je i digitální energetické dvojče, které v květnu 2024 představily společnosti Siemens a Mercedes-Benz. 


Světový průzkum v automobilovém průmyslu: Elektromobilita přináší nové výzvy výrobcům v Evropě, USA i Asii

18.4.2024 Druhý celosvětový průzkum ABB Automotive Manufacturing Outlook Survey, zahrnující i české automobilky, odhalil obavy z rostoucích nákladů na energie v Evropě a vzrůstající ceny práce v USA. O výsledcích byla naše odborná veřejnost informována v dubnu 2024. 


 

Naše tipy
































Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services