![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rozhovor pro informační portál Proelektrotechniky.cz na téma elektromobilitaJak vidíte rozvoj elektromobility v ČR a ve světě?Odpovídá Miroslav Kuželka, Account manager of Emobility ze společnosti ABB, globálního leadra v oblasti energetických a automatizačních technologií.
Jak se podle Vašich zkušeností v posledních letech vyvíjejí jednotlivé oblasti elektromobility, tedy různých druhů elektrické dopravy, a co je pro tento vývoj charakteristické? Trend je dostat do měst zcela bezemisní vozidla. Tento požadavek splní pouze vozidla na elektrický pohon. Formují se dvě základní oblasti, osobní a hromadná doprava (elektrobusy). Obecně je patrný posun od různých „individuálních řešení“ k mezinárodnímu nabíjecímu standardu CCS (CCS – Combined Charging System). V oblasti osobních elektromobilů je standardizace ukončena a akceptována jak u výrobců vozidel, tak i nabíjecích technologií. Je pravděpodobné, že CCS bude následně akceptováno i v segmentu MHD, tedy elektrobusů. Zde bych zmínil spolupráci ABB a Škoda Electric. Cílem této spolupráce je právě prosazení standardu CCS do segmentu MHD. Vývoj elektromobility je nyní charakterizován přechodem z testovací fáze do fáze čistě komerční. Kam vývoj v jednotlivých oblastech elektromobility směřuje? Je nepochybné, že se počet elektrických vozidel bude rychle zvyšovat. Především ve velkých městech, kam elektrická vozidla primárně patří. Ze začátku půjde o větší profesionální flotily (taxi, kurýrní služby, atd), kde je rozumná ekonomická návratnost již dnes. S postupným poklesem cen nových technologií se dostane následně i do segmentu čistě privátního. V oblasti MHD jde především o náhradu klasických dieselových autobusů za elektrobusy. Kalkulace naznačují, že náklady (TCO) na linku provozované elektrobusy by mohly být v horizontu pár let až o 25 % nižší oproti lince provozované klasickými autobusy. To by mohla být dostatečná motivace pro operátory v MHD. Jak dalece je tento proces vývoje uspořádaný – nebo chceme-li, koordinovaný? Funguje tady standardizace? Proces se nyní koordinuje v podstatě sám, právě díky přechodu do zmiňované komerční fáze elektromobility. Kdo chce na straně výrobců na trhu uspět, musí následovat standard. Stejně to funguje i na straně uživatelů, kdo chce systém efektivně využívat, musí opět následovat standard. Standardizace funguje tedy perfektně. Proč je standardizace tak důležitá? Aby se otevřel trh a přirozené konkurenční prostředí. Zákazník musí mít možnost vybrat si technologii (tedy vozidlo, resp. nabíjecí systém) od více výrobců současně a nezávisle. To umožní pouze standardizace. Je to stejné jako u klasických spalovacích vozidel, máme standardní paliva (resp. čerpací stanice) a standardní vozidla, která na ně umí jezdit. Pokud si koupíte „uzavřené řešení“, které je nestandardní, stáváte se automaticky rukojmím svého jediného dodavatele. Jaké máte zkušenosti se spoluprací lidí a organizací, které se na rozvoji elektromobility podílejí – tedy především průmyslu, energetických společností, dopravců, uživatelů, akademické sféry a veřejných institucí? Velmi dobré. V ČR je vynikající technický a intelektuální potenciál, zejména pro nové technologie. Výborná spolupráce je s univerzitami např. Fakultou dopravní ČVUT a Fakultou elektrotechnickou ČVUT. Také dopravci (zejména v oblasti MHD) vidí velký potenciál pro využití elektromobility. Je rozdíl mezi zákazníky pro produkty elektromobility v ČR a v zahraničí – mají velmi odlišné představy, požadavky a finanční možnosti? Představy a požadavky jsou prakticky identické, ale ve srovnání se zahraničím jsou v ČR finanční možnosti zatím podstatně menší. Děkuji za rozhovor. Jakub Slavík
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|