![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan. Streetscooter WORK se představuje Hovoříme-li o elektromobilu Streetscooter, máme tu konkrétně na mysli malý nákladní elektromobil Streetscooter WORK (viz fota). V produktové nabídce dodavatele jsou i elektrické nákladní bicykly a tříkolky, které si jistě najdou své vděčné zákazníky, nicméně tato reportáž se jimi blíže nezabývá. Streetscooter WORK je nabízen jako lehké nákladní a užitkové vozidlo kategorie N1 (nákladní do 3,5 t). Je 2,1 m široký a 1,9 m vysoký. Délka se liší podle konkrétního provedení a nástavby, v níž Streetscooter uveze až 1,2 t nákladu. K pohonu slouží centrální vodou chlazený synchronní střídavý elektromotor Bosch o jmenovitém výkonu 38 kW a maximálním výkonu 48 kW, který přes automatickou jednostupňovou převodovku (de facto reduktor) s diferenciálem pohání přední nápravu. Maximální rychlost činí 85 km/h, což je pro elektromobil tohoto typu a provozního určení zcela dostačující. Zdrojem energie jsou lithium-iontové baterie dodávané ve variantách kapacity 20 kWh nebo 40 kWh. Baterie se nabíjejí ze zdroje střídavého napětí zásuvkou typu Mennekes – lze využít standardní zásuvku, součástí nabídky je ale i nabíjecí stanice typu wallbox. Nabíjení z úplného vybití na 80 % trvá u 20kWh baterie 4,5 hodin, u 40kWh baterie 8 hodin. Dojezd se liší podle typu vozidla, zatížení, okolního prostředí a způsobu jízdy. Nikdy však neklesne pod 120 km a v optimistickém případě může dosáhnout i daleko za 250 km.
Tento nákladní elektromobil se, jak řečeno, dodává s rozmanitými nástavbami – od valníku, sklápěče a skříňového vozidla po speciální nástavby, jako například chladicí pro rozvoz jídel nebo například pro čištění ulic a odstraňování graffiti. Celé portfolio je řešeno tak, aby na jednom podvozku uspokojilo co nejpestřejší paletu uživatelských potřeb, majících jedno společné: tichý a ekologický provoz ve městě. K výbavě vozidla patří vše, co je dnes u automobilu běžné, včetně systému ABS, vyhřívaného volantu, sedadel a čelních skel nebo elektricky ovládaných oken a zpětných zrcátek. Streetscooter WORK za jízdy
Vnitřek kabiny je prostorný a pohodlný, přitom přiměřeně robustní. Vysoká sedadla umožňují dobrý výhled i při běžně prosklené kabině. Ovládání je vcelku jednoduché, včetně nezbytného klíčku „v zapalování“, jako u elektrické multikáry. Oproti ní je však znát, že toto je již „opravdové auto“ na ulice a silnice s delšími vzdálenostmi po městě a okolí, nejen a priori pracovní stroj ke krátkému popojíždění rozmanitým terénem. Při nastartování klíčkem pod volantem je třeba respektovat přítomnost automatické převodovky a tisknout pedál brzdy. Po jeho uvolnění činí automatická převodovka rozjezd zcela plynulým a poměrně dynamickým – téměř jako u osobního elektromobilu. Řidič má na výběr ze dvou jízdních režimů: Dynamický režim využívá špičkového výkonu elektromotoru, EKO režim využívá pouze jeho jmenovitý výkon. Jinak se však vozidlo nesnaží řidiče nijak „vychovávat“ (jako jsme to zažili u elektromobilu Nissan Leaf). Stejně jako námi testovaná elektrická multikára Goupil respektuje to, že jeho uživatel nemá na podobné věci čas a myšlenky. Několikrát objíždíme průmyslový areál a zkoušíme akceleraci automobilu a jeho manévrovací schopnosti v ostrých zatáčkách. Na rovných úsecích není problém překročit sedmdesátikilometrovou rychlost. Posilovač řízení zároveň činí jízdu a manévrování vozidla velmi snadnými, téměř zábavnými. Elektromobil si přitom i při „hraní“ v ostrých zatáčkách zachovává výbornou stabilitu. Při zastávce na fotografování prohlížíme také ložný prostor tohoto skříňového vozidla. Nacházíme ideální, čisté vnitřní tvary, bez výčnělků a jiných zábran. Do velkého skříňového vozu se tak bez problémů vejdou čtyři europalety. Přispívají k tomu také boční dveře, odkrývající polovinu ložného prostoru, které jdou velmi snadno otevřít i zavřít.
Shrnuto: V každém detailu a v každém okamžiku jízdy je znát, že Streetscooter si vyvinula sama pošta, dobře znalá potřeb svých zaměstnanců při každodenním hektickém rozvozu zásilek, a že díky svým vlastnostem má tento elektromobil příležitost pro další rozmanitá uplatnění. Závěrem Je velmi pravděpodobné, že Streetscooter si najde také mnohé české uživatele všude tam, kde je třeba jezdit tiše a ekologicky. Významně k tomu mohou přispět dotace z prostředků Národního programu Životní prostředí pro organizace ve veřejném sektoru. Dosavadní objednávky jednotlivých vozidel a spokojení zájemci z řad městských služeb včetně dopravních podniků při testovacích jízdách tomu nasvědčují. Jistě k tomu přispěje i komplexní nabídka, zahrnující kromě vozidla také nabíjecí infrastrukturu, zprostředkování zmíněných dotací a provozní podporu – tedy odpovídající tarify pro nabíjení a servis vozidla. Vše je směřováno k tomu, aby uživatel mohl prostě jezdit a pracovat. Tak tedy – hodně zdaru a šťastnou cestu! Jakub Slavík, Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|