První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě
Candiac
16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro
vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a
individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z
bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve
světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební
provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v
21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý,
1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11
sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45
km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně
klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu
nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8
hodin. V pravidelném provozu je provozován také například ve švýcarském
Sionu (detailní případová studie tohoto projektu je k dispozici v
publikaci našeho autora Smart city v praxi).
V Candiacu jezdí tento minibus po dvoukilometrové trase
s několika zastávkami mezi autobusovým terminálem spojeným s odstavným
parkovištěm „park and ride“ (P+R) a bulvárem Montcalm North Boulevard.
Na této trase zastavuje mj. u městské radnice, u domova seniorů nebo v
oblasti s rozmanitými místními podniky, jejichž zaměstnanci mohou
použít autonomní minibus při cestě z parkoviště P+R.
Tento dvanáctiměsíční pilotní projekt zahrnuje čtyři
měsíce provozu bez cestujících a osm měsíců provozu s cestujícími.
Provoz bez cestujících by měl ověřit zejména to, zda je tento autonomní
minibus schopen spolehlivě fungovat i v tuhých kanadských zimách, kdy
teploty mohou klesnout k 30 stupňům mrazu.
Projekt vede dopravce Keolis Canada a město Candiac.
Dále na něm spolupracuje klastr Propulsion Québec pro elektrickou a
inteligentní dopravu a organizace pro podporu inovací Technopôle IVÉO.
Pilotní projekt autonomního minibusu by, vedle zkušeností z provozu
samotného, měl také přispět k rozvoji souvisejícího legislativního
rámce. Projekt je spolufinancován vládou provincie Québec
prostřednictvím jejího ministerstva hospodářství, vědy a inovace
částkou 350 tisíc kanadských dolarů (cca 6 mil. Kč).
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Propulsion Québec
Další
informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
11.4.2018 Od konce
června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart
city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
3.1.2018 O zahájení
provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
8.12.2017 Britský
projekt autonomních vozidel GATEway probíhající
v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice
vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
25.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové
dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017
spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive 
13.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt
GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|