Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy
autonomních vozidel ve Francii
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive,
zabývající se řešeními pro řízení autonomních vozidel. 
Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v
Paříži, mezi areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské
rychlodráhy RER, a v Rouenu. V obou případech budou cestující moci
pomocí internetového rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit
jízdenku ze zvolené zastávky. Jde tedy již o komerční službu, nejen o
pouhé experimentování bez placení a bez záruk.
Jako vozidlo bude použit automatický minibus EasyMile
EZ10 (viz foto) od francouzského výrobce Ligier. Tento minibus je 3,9 m
dlouhý a 2,7 m vysoký a má standardní přepravní kapacitu 6 sedících a 6
stojících. Asynchronní elektromotor mu umožňuje maximální rychlost 40
km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Lithium-iontové (LiFeP04) baterie
vystačí na 14 hodin provozu. Nabíjení baterií probíhá proudem 16 A při
napětí 110 V – 230 V. K charakteristickým rysům tohoto vozidla patří
obousměrný provoz – minibus tedy nemá jednoznačnou příď nebo záď a může
se otáčet prakticky na místě.
Park vozidel bude řízen ze vzdáleného dispečinku podle
požadavků cestujících.
Transdev a Delphi k tomuto účelu vyvinou potřebnou
technickou základnu pro správu parku autonomních vozidel. Ta budou
vybavena centralizovanou senzorovou, plánovací a lokalizační platformou
(CSLP) od firmy Delphi. Vozidla bude řídit její software Ottomatika.
Pro automatické řízení budou minibusy vybaveny radarovými a lidarovými
senzory a kamerami. Dopravce Transdev využije pro tyto pilotní provozy
svoje programové vybavení Universal Routing Engine (URE) a řídicí
systémy, používané pro veřejnou dopravu, kterou provozuje.
Celý projekt je součástí strategického směru dopravní
společnosti Transdev, označovaného jako PACE mobility solutions, kde
PACE je akronymem pro „Personalized, Autonomous, Connected and
Electric“, tedy „personalizované, autonomní, propojené a elektrické“
řešení pro mobilitu. Je zřejmé, že Transdev si tak otevírá dveře k
budoucímu trhu zmíněného „třetího druhu“ dopravy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Automated Metro Report
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. 
27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
5.9.2016 Údaje
o východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city.
Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob.
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
3.6.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. 
18.4.2016 Pod
názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes
v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city.
V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru
iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat
podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v
každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš
Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|