Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické
elektrické minibusy na veřejných komunikacích
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG, známý našim čtenářům i jako provozovatel
palivočlánkových autobusů v Aargau.
Automatický elektrický minibus od francouzského výrobce
Navya je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících.
Provozní rychlost elektrobusu je 20 km/h, maximální rychlost 45 km/h.
Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně
klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu
nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.

Autobusy jsou vedeny po své dráze pomocí algoritmu
vyvinutého švýcarskou technologickou start-up firmou BestMile. Provoz
elektrobusu je dálkově monitorován z dispečinku. Prostor pro cestující
je vybaven nouzovým tlačítkem. Během provozu s cestujícími je kromě
toho vozidlo doprovázeno školeným personálem.
Testovací
trasy jsou vedeny turisticky zajímavými místy
v centru Sionu přes pěší zóny města (viz plánek). Délka trasy je cca
1,5 km a provoz probíhá v odpoledních hodinách od úterý do neděle.
Jízda je zdarma. Pokud se testovací provoz osvědčí, bude rozšířen i na
další trasy.
Projekt „SmartShuttle“ v jehož rámci provoz
automatických elektrických minibusů probíhá, nejprve testoval tyto
minibusy na soukromých pozemcích. Od konce června 2016 mohou provozovat
dopravu i na veřejných komunikacích. Protože oficiální dokumentace pro
provoz takovýchto vozidel na veřejných silničních komunikacích ve
Švýcarsku prozatím není hotová, provozuje PostAuto tyto elektrobusy na
základě zvláštního povolení uděleného švýcarským Federálním silničním
úřadem (FEDRO) a odborem silniční dopravy kantonu Valais do října 2017.
Partnery projektu jsou kromě dopravce a zapojených
veřejných institucí také především Švýcarský federální technologický
institut v Lausanne, výrobce elektrobusů Navya a zmíněná technologická
forma BestMile.
Hlavním smyslem celého projektu je vyvinout ekologický
dopravní systém s co největší flexibilitou jízdních řádů na základě
okamžité poptávky. Tento systém by neměl nahradit stávající veřejnou
dopravu, nýbrž ji vhodně doplňovat. K tomuto cíli jsou směrovány i
potřebné algoritmy, které jsou v rámci projektu vyvíjeny.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
obrázek © PostAuto Schweiz AG
Další informace zde







Přečtěte si také:
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
30.11.2015 Na
veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 

|