Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro
smart city
5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob
starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve
městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní
nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně
pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí
například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk
ke stávající hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského
projektu automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné
veřejnosti v červenci 2016.
Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna v období 2015 – 2017 (zkratka GATE zde znamená
„Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací
Transport Research Laboratory Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim.
Vozidlo pro projekt GATEway vychází z automatických
vozidel UltraPOD, které jíž téměř pět let úspěšně fungují na terminálu
5 londýnského letiště Heathrow, přepravily zde již téměř 1,5 miliónů
cestujících a najely zhruba 3 mil. km.
UltraPOD od britského výrobce Ultra Global PRT je 3,7m
dlouhý. Uveze 4 osoby a 450 kg nákladu maximální rychlostí 40 km/h. K
pohonu UltraPODu slouží synchronní střídavý elektromotor o maximálním
výkonu 7 kW, typicky však pracuje s výkonem do 2 kW. Elektromotor
pohání přední nápravu. Zdrojem energie pro pohon jsou čtyři 45Ah
olověné trakční baterie, pracující s napětím 48 V. Na jedno nabití,
které probíhá automaticky, ujede UltraPOD cca 10 km.
Pro svůj provoz na letišti mají vozidla UltraPOD tři
úrovně řízení:
První úrovní je centrální synchronní řízení. Na této
úrovni je řízeno přidělení prázdného vozidla objednaného cestujícím k
nástupu, přidělení stanovené transy vozidlu a zajištění, že nedojde k
interakci mezi vozidly, která by narušila jejich provoz.
Druhou úrovní je autonomní řízení vozidla. Tato úroveň
zajišťuje sledování přidělené cesty vozidlem podle instrukcí
centrálního synchronního řízení pomocí laserových senzorů.
Třetí úrovní je automatický systém zabezpečení jízdy
vozidel. Tato úroveň je podobná se systémem zabezpečení jízdy
automatických vozidel používajících pevný blok, jako je například
automatické metro v Miláně. Prostor,
po němž se vozidla pohybují, je stejně jako železniční trať rozdělen
pomocí indukčních smyček na pevné úseky trasy – prostorové oddíly.
Informace o plném nebo prázdném prostorovém oddílu je indukční smyčkou
přenášena na senzory vozidla. K vjezdu do prázdného prostorového oddílu
musí vozidlo dostat potřebné „povolení“. Tato úroveň řízení funguje
nezávisle na předchozích dvou.
Tři britské společnosti, Westfield Sportscars, Heathrow
Enterprises a Oxbotica, nyní toto vozidlo a jeho řízení, adaptovaly
tak, aby bylo schopné provozu na veřejných komunikacích ve městě. Takto
adaptované vozidlo (viz foto), schopné uvézt až 6 cestujících, mělo
svoji oficiální premiéru před britskou veřejností v březnu 2016.
V rámci projektu GATEway budou mít tato automatická
vozidla pro svůj pohyb po městě v „paměti“ 3D mapu prostředí, v němž se
pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s řidičem, která snímají
okolí a sbírají data ze stejného senzorového vybavení, jako mají
automatická vozidla. V takto „zmapovaném“ prostředí se pak vozidlo
pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. Senzory zde tedy nahrazují i
třetí úroveň řízení vozidla, které tak nepotřebuje pro svůj pohyb dráhu
vymezenou indukčními smyčkami nebo jinak. Předpokládá se, že tyto mapy
budou k dispozici v září 2016.
V projektu GATEway je od května 2016 možné se
zaregistrovat k budoucímu možnému užívání těchto vozidel. Projektová
organizace přitom bude dbát, aby vybraní uživatelé pocházeli z různých
demografických skupin, a mohli tak zmapovat jejich chování a učení při
používání automatických vozidel. Účastníci absolvují také workshopy a
rozhovory k problematice automatických vozidel a jejich využití ve
městě z pohledu řidičů i neřidičů.
Pro testování automatických vozidel bez řidiče na
silničních komunikacích zveřejnilo britské ministerstvo dopravy (DfT) v
červenci 2015 směrnice, tzv. code of practice, jimiž se řídí i projekt
GATEway. Plné znění těchto směrnic je ke stažení zde.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GATEway Project
Další informace zde a také
zde
a také zde
Přečtěte si také:
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
3.6.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. 
19.5.2016 Hamburk je
jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
29.4.2016 Klastrem – z
anglického „cluster“, tedy „shluk“ – se v
ekonomice rozumí geograficky soustředěné seskupení nezávislých firem a
přidružených institucí, které si navzájem konkurují, ale také navzájem
kooperují a jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich
celkové konkurenceschopnosti. Příležitostí k setkání rozmanitých
klastrů se stal Den
klastrů v Pardubickém kraji konaný 28. dubna 2016 v
Pardubicích. Majitel a hlavní
konzultant naší firmy Ing. Jakub Slavík, MBA zde na úvod
přednáškového bloku prezentoval účastníkům koncept smart city,
který je pro mnohé
účastníky nyní velmi aktuální. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
18.4.2016 Pod
názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes
v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city.
V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru
iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat
podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v
každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš
Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. 
23.3.2016 Internet
věcí, tedy identifikace věcí a jejich sledování
po internetu, nachází stále více uplatnění i v rámci konceptu smart city
. Jeho hlavní využití je především v efektivním řízení městské mobility
a dalších městských služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu
se v polovině března 2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel
osvětlovacích technologií Philips a globální společnost v oblasti
konektivity Vodafone – při společné nabídce systémů veřejného osvětlení
pro smart cities. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu,
s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše
dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově
univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se
zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle
koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a
konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal
nabývat další dimenzi. 
19.2.2016
O evropském projektu
Grid4EU jsme na
našich stránkách psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy
smart grid,
jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí.
Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. 
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. 
5.2.2016 Jak
byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době
již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o
dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb
po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z
významných evropských inteligentních měst, neboli smart
city. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|